1. ה משנה סדורה: אֶרֶץ תִּקְוָה

עמוד:446

446 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה מרחביות הממוקדות בהווה ( בדומה ל"מֶשֶׁךְ", la durée , ההומוגני של אנרי ברגסון ) , תופעות המאששות את עצמן ואלו את אלו . בכלל זאת, מתואר עֶקרון הסיבתיות כחלקי מאוד בהסבר התופעות הביולוגיות והאנושיות . מטרת המשנה והחידוש שבה נעוץ בתיאור העקרונות האונטולוגיים שביסוד התופעות השונות מהיווצרותן ועד להתפרקותן-מותן, תוך הארת היחסים המרחביים שלהן ואת יחסיהן עם עצמן סביבתן . ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה כתובה בצמצום רב . חלקה השני מוגדר כ" היכל טרנסצנדנטי-אימננטי ", אשר גבולותיו וממדיו דינמיים . חלק זה בנוי מ עשרה יסודות הכרתיים , שהם אידאות אמיתיות הנתונות לתנועה ולשינוי, המתפקדות כהכרות פתוחות המהוות גבול פתוח לתודעה האנושית . יסודות אלו הם גם היכל וגם מפתח להרחבת אופק ועומק ההכרה האנושית, האישית והחברתית- קהילתית . חלקה השלישי מורכב משלוש משניות אתיות-חברתיות, הכתובות בצמצום רב אולם שואפות להכיל את מרב האפשרויות במרחב של הקיום האנושי . המשנה הראשונה , מכוּונת ליחיד, לאדם באשר הוא, משנהסדורה : כללית ( אישית ) . משנה זו, משנת היחיד, היא גם כללית, מאחר שעיקר-מכַוון שלה הוא טיב ואיכות אושרו של האדם היחידני, הסובייקט המשתנה בקהילתו ובסביבתו המשתנה . המשנה הסדורה רואה בקהילה, בחברה, ערך עליון ומהותה — שיתוף, שיח, המפותח בפרטים המרכיבים את הקהילה ואת אושרם . לפיכך, המשנה הראשונה היא כללית, לאדם היחיד באשר הוא, ואילו שתי המשניות שאחריה הן נגזרותיה . המשנה השנייה , נגזרת א', משנהסדורה : עולםחייקהילות , מכוונת לכל קהילה באשר היא, בהתממשות ייחודה במרחב המוגדר כ"עולם חיי הקהילות" . המשנה השלישית , נגזרת ב', משנהסדורה : עולםחייקהילה,אחת , היא מקרה פרטי- קונקרטי הממוקד באפשרויות ההתממשות של קהילת ישראל-פלסטין, ואפשרויות אלו מכוּונות לכלל קהילות אדם בעולם, במרחב, הנמצאים בעימות ובסכסוך מתמשך .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר