פרק שלישי: מימוש (פעולה־חומר)

עמוד:441

441 אי ד א ה פיזיו ל וגי ת a . הווה על הווה תבוא — שפינוזה , ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק שני, על 222 הנביאים, עמ' 27 , אומר : "אם ישקול אדם בלי משפט קדום את דעות משה, יראה בבירור כי השקפתו על אלוהים היתה שהוא יש אשר היה מעולם, הווה, ויהיה לעולם . ומסיבה זו הוא קורא לו יהוה, שהוא שֵם המביע בעברית את שלושת זמני ההוויה הללו" . המשנה הסדורה נגזרת ב', משנהסדורה : עולםחיי קהילה,אחת , בפרק השלישי, " מימוש ( פעולה-חומר ) ", בשלב רביעי והאחרון שלה, מגדירה ומממשת בפועל כ" גחלת לוחשת דרך מראות תקווה " וזוהי בפועל נתינה קבלה אהבה , כמוגדר בכל שלוש המשניות . כאן, בתוך השלב האימננטי הזה, מתוארת העשייה כהגשמה פעילה בטבע הטובע, הגשמה טרנסצנדנטית בפועל . דהיינו, מימוש התודעה בפועל כראייה-הכרה התופסת את המציאות הממשית והאמיתית, הצלולה, בהירה וברורה שהרי היא " שיח שתול נושב רוח מדבר / רוח חליל שירה וחזון / הווֶה על הווֶה תבוא " . b . במשפט 7 בחלק ב' של ה אתיקה , עמ' 132 , אומר שפינוזה : "סדר האידיאות וקישורן זהה לסדר הדברים וקישורם" . ושם במשפט נסמך : "מכאן יוצא, שעוצמת המחשבה של אלוהים שווה לעוצמת פעולתו כפי שהיא בפועל" . מאחר שהמשנה הסדורה רואה את כל המרחב על תופעותיו כאונטולוגית, המשנה הסדורה רואה ומכירה גם ב מחשבה האנושית כ"יש" אונטולוגי להבדיל מ שפינוזה לעיל וכאמור 222 הוֹוֶה על הוֹוֶה תבוא גחלת לוחשת דֶּרֶךְמראות תקווה בין ים ונהר מטר אבקנים אלי שדות בר 223 יחדיוזוהרים 224 בחיי קהילה הַלְלוּיָהּאהבה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר