פרק שלישי: מימוש (פעולה־חומר)

עמוד:426

426 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה ההרמוניה עם הסביבה . קיימים עשרות אלפי ארגוני סביבה הפזורים בכל הארץ . האינטרנט והרשתות החברתיות חוצות הגבולות, מאפשרים לעולם חיי קהילות להתממש בפועל . המשנה החברתית, נגזרת ב', משנהסדורה : עולםחיי קהילות , מכילה שיטה לימודית פועלת הנשענת על מארג חוקים אופטימליים, המאפשרים לקהילה לחיות ולהתפתח . מארג חוקים אופטימלי הינו מצומצם לרמת הבקרה האפשרית בפועל . מרב ההשפעה על התנהגות הפרט, היחיד, בקהילה-חברה או הסביבה, נשען ונתמך על חינוך מוסרי-ערכי, לאהבת הזולת והטבע . חינוך מתוך משמעות פועלת אישית וקהילתית, הנשענת על ראייה- הכרה שזוהי טובת הפרט-היחיד, הקונקרטי והכלל כאחד, לממש חייהם באיסוף רגעים של מנעדי איכויות אושר . c . המשנה הסדורה מסכימה ומקבלת את הבחנתו של האתונאי לעניין חשיבות מימוש מוסריותו של ה"מחוקק", המנהיג חוכמתו בתבונה ויישוב דעת, להגשים חזון ראייתו את מהות הקהילה בפועל . תקנתם של חוקים בלבד אינה מבטיחה שלטון מוסרי ושוויוני בהכרח . יתר על כן, תקנתם של חוקים במבנה שלטוני המוגדר כדמוקרטיה משתפת ישירה גם היא אינה מבטיחה שלטון מוסרי ושוויוני, אך היא מצמצמת ומפחיתה את הסיכון של חיים בדרגות אי-שוויון ואנרכיה מוסרית גבוהים . נוסף על כך, במבנה חברתי של דמוקרטיה משתפת ישירה, קיים סיכוי רב יותר לחינוך היחיד והקהילה לחיי שיתוף אמיתיים ומוסריים, המצמצמים חרדות ופחד בפועל . ב החוקים ד', כתביאפלטון , כרך רביעי, עמ' 158 , אומר אפלטון האתונאי : "האמת היא מנהיגתן של כל המעלות הטובות המצויות באלים ובבני-אדם, ומי שמתעתד לזכות בשלווה ואושר, צריך שיקנה לו חלק בה מראשית דרכו, למען ירבו ככל האפשר אותם ימי חייו שבהם יהיה אמיתי" . לפיכך, יש לחנך את האזרחים, חברי הקהילה, כבר מלידתם, לחיי שיתוף ואמת, מוסר, שוויון וחיים על פי התבונה ביישוב דעת . מתוך מערכות חינוך חיוביות ודינמיות יתגלו, יעלו ויתפתחו מנהיגים לקהילה, ויחד עם חוקה, מבנה- צורה, וחוקים, יאפשרו לקהילה, ליחידיה ולמנהיגיה לממש ולהגשים בחייהם חיי שיתוף, אחווה ושלום וימשיכו לאסוף רגעים של מנעדי איכויות אושרם .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר