משנה שלישית: נגזרת ב׳

עמוד:402

402 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה בין אוכלוסיות הנלחמות ונאבקות ביניהן, על מה שנראה ונתפס להן במציאות הממשית "לחיות בבטחון ובטובה", כדברי שפינוזה ( ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק שלישי, עמ' 36 ) , או צמצום חרדה ופחד ואיסוף רגעי אושר איכותיים כדברי ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה . ישראל-פלסטין — מאוגדות יחדיו במקף מחבר, ישראל-פלסטין היא קהילה 191 אחת, חיי קהילה אחת . שפינוזה , ב מאמרתיאולוגי-מדיני , על פירוש המקרא, פרק שביעי, עמ' 90 , אומר : "אנו מסיקים כי מתוך ההיסטוריה של המקרא, במידה שהיא באפשר, נוכל להשיג בנקל את כוונת המקרא לגבי לימודי המוסר ולהיות בטוחים בהוראתו האמיתית . . . ולפי שישועת-אמת ואושר-אמת הם בשלוות-אמת של הנפש" . שפינוזה גם מגדיר "ביטחון" כידיעה ברורה של אלוהי הטבע, הכרת העובדות ההיסטוריות והתרבותיות, וזו בדיוק אחת ממטרות-על של הפירוש עולםהתנ"ך . איסוף הידע הצבור סביב סיפורי התנ"ך, המהווה סיפור חיים של בני אברהם יצחק וישראל לאורך 1,400 שנה בקירוב בסיפור תנ"כי עד הלום . הפירוש עוסק בהבנת התהליכים וההשפעות שהיו כחלק מתהליך טבעי בין תרבויות, קהילות, כפי שזה פועל היום ( בזמן הנוכחי גבולות הקהילה ומבנה הקהילה מגדירים את גבולותיהן הפרוצים ) . הבנת הסיפור התנ"כי עם מכלול הידע הצבור, כמוה כמסע-כמיהה ל"שלוות-אמת של הנפש", כפי שאומר שפינוזה לעיל . ניסיונות רבים עובר עַם, עוברת אומה משתנה ויחידיה המשתנים, במבחן ה"אושר" ובהגדרתו המשתנה לאורך סיפורי המקרא . מעבדות לחירות לממלכתיות, סבל הרג וחורבן, חוסר ראייה-הכרה בהירה וצלולה של המציאות הממשית והאמיתית, הנובעים מחרדות ופחדים קהילתיים אנושיים כפי שאנו רואים אותם כיום . הסרת המיסטיקה והמטפיזיקה מהסיפור התנ"כי מעלה בערכו של המסע שעדיין לא נגמר ( להרחבה ראו מורהאנכי ) . נגזרת ב' של משנה סדורה : עולםחייקהילה,אחת מכוונת להראות דרך פתרון אפשרית במציאות הממשית המתחוללת סביבנו . הפתרון האפשרי נובע מתוך המורשת ההיסטורית המשותפת לעמים והקהילות החיים ודרים בישראל-פלסטין . מתוך ראיית ההיסטוריה של העם היהודי, ובייחוד לאחר השואה, שאש-הרוע עדיין מלחכת את חיינו, לראות, להשכיל ולהבין, כדברי קהלת ט, יט : "טוֹבָה חָכְמָה מִכְּלֵי קְרָב", ולדעת מהכרת מורשתנו ההיסטורית, שחוכמה עדיפה מכוח, בייחוד במצב של

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר