פרק שלישי: מימוש (פעולה־חומר)

עמוד:391

391 אי ד א ה פיזיו ל וגי ת שאר בני האדם ב'ברית ידידות', לא להחליף אתם טובות בהתאם לרגשותיהם, אלא להנחות את עצמו ואת האחרים בהתאם למשפטה החופשי של התבונה" . c . במשפט 37 , בחלק ד' של ה אתיקה , עמ' 315 , אומר שפינוזה : "התשוקה המעוררת את האדם החי בהדרכת התבונה להתחבר בידידות עם האחרים, אני מכנה בשם יושר . ישר הוא מה שבני האדם החיים בהדרכת התבונה משבחים אותו ; ולהפך, מגונה הוא מה שמכשיל את התקשרותה של ברית הידידות" ( ההדגשה במקור ) . " ברית התושבות " מכוונת לאפשר ליחיד או לקהילה לממש בפועל ידידות ואחווה . המשנה הסדורה רואה ומכירה בהבדלי איכויות הראייה וההכרה השונות הקיימות בפועל, לא רק בן קהילות אלא גם בין יחידים לבין עצמם . מחד גיסא, כדאי לנסות לאפשר ליחידים או פרטים בחברה-קהילה להישאר בסביבת הקהילה, תוך יצירת מרחבי מחיה אוטונומיים לרשות הפרט, ומאידך גיסא, כדאי לחברה-קהילה לאפשר ליוצאי-דופן לעבור לסביבה אחרת ידידותית ואוהבת במסגרת " ברית התושבות " . a . פריצת גבולות — פריצת גבולות הראייה-הכרה לתפיסת מציאות ממשית 184 ואמיתית . אחד מתפקידי הקהילה הוא ייחודה . ייחודיות נראית במהות מחשבתה ועשייתה של הקהילה . ייחודיות המעשירה את יחידיה ומעלה אותם באיכות ראייתם . הקהילה פורצת ליחידיה את גבולות פעילויותיהם הסדורות, מראה ליחידיה שהמציאות אפשרית ולא הכרחית ופועלת כך בין יחידיה וקהילות אחרות . גבולות הראייה וההכרה פרוצים תמיד, אך לא זוכרים זאת . כפי שהאדם מתקבע בראייתו בתוך מסגרת גבולות סגורים לתפיסת מציאותו, כך גם הקהילה עלולה להתקבע בתפיסת מציאותה, וכל חבריה ילקו בראייה מטושטשת וקהה של מציאות דמיונית . b . שפינוזה , ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק שבעה-עשר, עמ' 175 , אומר : "אולם באיזה דרך עשוי שייווצר שלטון, שיהא למרות זאת מתקיים בבטחון . . . בעיקר חייבות הרשויות העליונות לוותר לנתינים, לשם הגדלת בטחונו של השלטון והרחבתה" . משנה סדורה נגזרת א' מראה כיצד אפשר לחיות בקהילה עם ראשיה הנבחרים או במדינה באופן שיעלה וישתפר ביטחון המדינה ויחידיה .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר