פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:373

373 א יד א ה אפ י ס ט מ ו ל וגי ת-ק וס מו ל וגי ת כאובייקטיבית מכולן, מהאתיקה בקהילות אחרות . המשנה מציעה, בדרכה, בייחוד במשנה הסדורה הראשונה, משנהסדורה : כללית ( אישית ) , לאמץ את כללי זכויות האדם האוניברסליות לכבוד האדם וחירותו, כפי שנקבעו על ידי האומות המאוחדות וכמפורט במשנה הסדורה, נגזרת ב', משנהסדורה : עולםחייקהילה,אחת , וביסודות הכרתיים ח' – ט' שבמפתח המשנה הסדורה . המוסר הקהילתי מורכב ממוסר היחידים בקהילה אך בוחר ומעצב את האתיקה החברתית לכל החברים . הייחודיות של הקהילה מקהילות אחרות היא המעצבת את מסגרת האתיקה הקהילתית ואת מהותה . כאמור לעיל, ליחיד יש אפשרות להיות חבר ביותר מקהילה אחת, אבל בקהילה ראשית אחת הוא אזרח . הקהילה הראשית מעצבת את עיקר תפיסתו האתית, ואילו שאר הקהילות משפיעות על כלליותה של האתיקה של היחיד . תהליך הבניית האתיקה ככללית ומשותפת כבר נכתב ביסודות מפתח המשנה הסדורה, וחשוב להדגיש ש" תודעה כללית קהילתית " מעורבת בעיצוב של מבנה האתיקה האישית והקהילתית . זהו תהליך נמשך לאורך ההיסטוריוגרפיה האנושית, נמשך ומשתנה . עד לפני מאה שנה עדיין היו אוכלי אדם, וזהו זמן קצר מאוד בהתפתחות ההכרה האנושית ותפיסת המציאות, אשר שלובות זו בזו . האנושות נמצאת מתקשרת בפעם הראשונה בין יחידיה, כפי שכבר נכתב בפתיחה של המשנה הסדורה, יחידים מדברים זה עם זה, והמידע הוא לא נחלת מעטים . לכן השפעת היחידים על עיצוב ה" תודעה כללית קהילתית " חשובה ביותר בעיצוב מארג אתי לחברי הקהילה . b . שפינוזה , ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק חמישי, עמ' 58 , אומר : "אין לך דבר שהבריות יסבלוהו פחות מהיותם משועבדים לשוים להם ונהוגים על ידם" . המשנה הסדורה רואה את האנשים הנבחרים ושלא נבחרים, מעטים מנהיגים פוליטית את המדינות למינן וסוגם . מצד הטבע, אנו רואים בבירור את " עֶקרון השוויון " בין התופעות בכך שמבחינת תופעות הטבע אין עניין של מוסר או אתיקה חברתית אנושית, כמו "טוב" ו"רע" ; כל התופעות שוות בהרמוניה שלהן, כולל האדם כמין מן החי . בטבע יש רק הרמוניה בין התופעות . מצד הטבע, כל התופעות שוות בהרמוניה שלהן מול תופעות אחרות ; הרי הטבע נמצא בתנועה ובהתחדשות מתמדת . עלה נושר וניצן פורח . בטבע, כאמור, יש רק אמת או שקר, קורה או לא קורה, מתרחש או לא מתרחש, אין או יש . ה משנהסדורה :

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר