פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:370

370 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה ותופעות בתוכך, מלב, כבד, מערכת עיכול, דיבור, וירוסים וחיידקים וכו', מערכת חיות פתוחה של היחיד והקהילה . גבולות מהות יחידיה פתוחים וכן גבולות חיי קהילה, מהות הקהילה המשתנָה הן בפנימיותה הן ביחסיה עם קהילות אחרות . החיכוך הקהילתי נוכח וקיים, מהיות הקהילה נשענת ופועלת עבור יחידיה, וכל אחד מהם הוא בעל גבולות פרוצים ורגישים של מהותו הפועלת . החיכוך קיים במציאות הממשית בכל תופעה ותופעה, גם בקהילה כתופעה העוברת חיכוך נמשך בין חירות הבחירה המוגבלת לאפשרויות פעולה, הבוחרת פעולה קונקרטית לבין פעולה קונקרטית בת סופיות הפעולה ככל תופעה . שילוב של עֶקרון החירות המוגבלת ועֶקרון הסופיות של כל "יש", רוחש שינוי ותנועה של תופעות במשך ההומוגני של ברגסון, כמבואר לעיל . תוך כדי החיכוך הנמשך, עולות ופורחות תופעות חדשות וסופיות במהותן הפועלת . איכויות החיכוך יכולות להיות "טובות" ו"רעות" לקהילה בהתאם ליחסיה עם יחידיה וקהילותיה סביבה . אם הקהילה רואה ותופסת את המציאות הממשית של עצמה והתופעות סביבה באופן בהיר ועמוק, אזי איכויות החיכוך שלה תהיינה טובות, משובחות ומועילות ( וכן הדבר להפך ) . b . ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק שמונה-עשר, עמ' 198 , אומר שפינוזה : "מן ההכרח להחזיק בצורת-הממשלה של כל ממלכה וממלכה, ואי אפשר לשנותה בלא סכנה של חורבנה הגמור" . המשנה הסדורה רואה ש"ממלכות", כלשון שפינוזה, משתנות מהכרח טבען . חלקן מתפרק ונעלם וחלקן מתפרק ומשתנה לאופן אחר של ניהול חיי קהילה ומדינה . המשניות החברתיות, נגזרת א' ונגזרת ב', מיועדות לקהילות, מדינות וחברות אשר החליטו לפעול בהתאם למתודת הלימוד המוצעת על ידי ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה . מתחילת היווצרותן יפעלו בהתאם למתודת הלימוד הדינמית המוצעת לעיל, בהקדמה למשנה הסדורה עצמה . הפעלת שיטת הלימוד אכן יכולה להביא את הקהילה, החברה או המדינה גם לפירוקה ולסיום פעילויותיה, "חורבנה", כפי ש שפינוזה מכנה זאת . ברם, פירוק מבנה קהילתי-חברתי, כרוך ברוב המקרים, בכאב וסבל רב . כדי לצמצם ולהקטין את מידת הסבל והכאב ליחיד, לקהילה ולמדינה, ראוי להתפרק מרצון ובדרך השלובה בתבונה , כך שיחידי הקהילה יסבלו פחות . ידוע לנו מההיסטוריה האנושית על פירוקי קהילות תוך השמדתן ובמלחמת "אחים" . ה משנהסדורה :

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר