פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:369

369 א יד א ה אפ י ס ט מ ו ל וגי ת-ק וס מו ל וגי ת עצמן . כל זאת יאפשר גם לקהילה לחיות בדרכה, אוספת רגעים של מנעדי איכויות אושר ליחידיה ולעצמה . חיים של אהבה ושמחה אשר בהם ייחודו של היחיד יתקבל עליו, על קהילתו ועל סביבתו, והקהילה תממש בפועל את ייחודה לטובת יחידיה והקהילות הקשורות בה . b . שפינוזה , ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק ששה-עשר, עמ' 168 , אומר : "יסודות השלטון הדמוקרטי, שבחרתיו מכל האחרים לדון בו, הואיל והיה נראה טבעי ביותר, ומתקרב ביותר אל החירות, שהטבע הניח לו לכל אדם ואדם . כי בו שום איש אינו מעביר את זכותו הטבעית לידי אחר באופן שדעתו שלו שוב לא תהא נשמעת, כי אם לידי הרוב של החברה כולה, שהוא עצמו יחידה בה . וכך נשארים הכול שווים כמקודם במצב הטבעי" — ה משנהסדורה : אֶרֶץ תִּקְוָה מרחיבה את דבריו של שפינוזה, 343 שנה אחריו, ורואה ומכירה ותופסת את המציאות הממשית האמיתית באופן בהיר ועמוק ומאמצת את יסודות השלטון של דמוקרטיה ישירה, דווקא בהיותה לא שלמה, משתנה באיכותה, רוח זמנה משתנֶה עם איכויות יחידיה . בחירה בדמוקרטיה ישירה משאירה את האחריות הבסיסית בידי יחידיה, ל"טוב" ול"רע", בעולם חיי קהילות . לתפיסת המשנה הסדורה, רוחש ופועל מבנה פוליטי אשר מפריד בין הרשויות באופן מוחלט ומקנה ליחידי הקהילה קשר ישיר עם נבחריו הן בבחירתם, הן בהשפעה ישירה על נבחריו . כל זאת תחת חוקה אזרחית סוציאלית חברתית, כנאמר לעיל, ובנגזרת א' משנהסדורה : עולםחייקהילות , פרק שני, " דרך ( ראייה-הכרה ) ", שלב 1 . " הכרה באי השלמות ( חיכוך-מוסר ) " . מתוך מהותו הפועלת של החיכוך הנמשך בין יחידי קהילה אחת לקהילות אחרות, נבנית תורת מוסר חברתית, מתודת לימוד אתית, אישית וחברתית, המתקיימת על בסיס חוקי מוסר אוניברסליים של כבוד האדם וחירותו . בהמשך, נגזרת ב', משנהסדורה : עולםחייקהילה, אחת , מפרטת בפירוט רב יותר את חלקי המתודה האתית חברתית-קהילתית, על ידי ציון חלקיה החשובים, כמו חוקה ומבנה בחירה בדמוקרטיה משתפת ישירה בעולם חיי קהילות ( ראו את כתביו של עקיבא אור על דמוקרטיה ישירה ) . a . חיכוך — החיכוך קיים בכל תנועה ותנועה . בכל "יש" מתכלה יש אנטרופיה 171 המכלה ומחדשת, ועם הזמן כלה סופה של התופעה . החיכוך עם הסביבה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר