פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:366

366 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה c . הדרך היא חירות מוגבלת של היחיד והקהילה, היא אידאה קוסמולוגית טרנסצנדנטית, המהווה יכולת בחירה מוגבלת של היחיד והקהילה בין אפשרויות פעולה פוטנציאליות המתקיימות ביחסים הרוחשים בין "ישים" אונטולוגיים הבוחרים בפעולות קונקרטיות, כמו בני-אדם כמין מן החי . המשנה הסדורה השנייה מכוונת ל"עולם חיי קהילות" והדרך עבור הקהילה מורכבת . הקהילה מורכבת מאיחוד יחידיה ויש דרכי חיים ייחודיות לכל אחת ואחד מחברי הקהילה . המאחד ביניהם הוא מהות הקהילה והגדרתה, כמבואר לעיל . דרכה של הקהילה כאן, "דרך הקהילה", היא קשת של אפשרויות פעולה בין הקהילה ויחידיה . דרכה בפועל היא איכות הראייה וההכרה בתפיסת מציאותה, עצמה, מהותה הפועלת של הקהילה . מנעד משך איכות ראייתה והכרתה של הקהילה, בתפיסת מציאותה הממשית והאמיתית, מאפשר בחירה בהירה וצלולה, המיטיבה עם הקהילה ויחידיה וממשיכה באיסוף רגעים של מנעדי איכויות אושר שהקהילה מאפשרת . החירות המוגבלת היא עיקרון מחולל תנועה , שינוי , השלוב יחד עם עֶקרון הסופיות . שניהם יחדיו מחוללים את המשך התנועה, את המשך ההומוגני הברגסוני . כל פעולה-תופעה יש לה סוף, והיחס משתנה בין פעולות-תופעות ועם השינוי יש אפשרויות פעולה קונקרטיות חדשות . זהו עֶקרון החירות המוגבלת . החירות מוגבלת לתופעה הרוחשת במרחב . חיידק חי בממוצע 8 דקות ואדם, בן-אנוש, כ- 90 – 120 שנה . עצים חיים גם אלפי שנים וכו' . לכל תופעה באשר היא יש גם סוף וגם חירות מוגבלת ליחסיה עם סביבתה . בחירות מוגבלת זו יש יחסים פועלים, אפשרויות פעולה שהתופעה בוחרת במודע ושלא במודע בפעולה אפשרית קונקרטית, סובייקטיבית באיכויות מאפייני התופעה הרוחשת . דהיינו, הקהילה בוחרת בפעילויות קונקרטיות ממרחב מוגבל של אפשרויות פעולה . הבחירה של הקהילה היא סובייקטיבית וללא הפסק, בין במודע ובין שלא במודע, ופעילויותיה הקונקרטיות רגישות לפעילויותיהם של יחידיה ושל קהילות אחרות . להרחבה ראו תורתהמחוללים,הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה או מורהאנכי . d . ב הקדמות ( תרגום : א' יערי, מאגנס, ירושלים, 1997 ) , עמ' 153 , עמנואל קאנט מגדיר את המושג "חירות" : "ככוח להתחיל מאליו במאורע, קלעתי בדיוק אל המושג שהוא בעיית המיטאפיסיקה" . קאנט ראה בחירות סוג של עיקר

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר