פרק ראשון: מטרות־על (משמעות־רוח)

עמוד:359

359 א י ד אה א ונטו ל וג י ת-ט ר נ סצנד נ ט י ת משתנה ואמיתית באדם, כך גם קיימת אידאה ממשית, משתנה ואמיתית בקולקטיב, בקהילה . ל" נפשגוף של הקולקטיב ", מחד גיסא, יש לצערנו מצבים בקהילות אנושיות כאשר הן פועלות כגופנפש אחד להרוג ולהשמיד קהילות אחרות ( מלחמת טירוף קולקטיבית המושתתת על חרדה ופחד ) או את עצמן ( התאבדויות המוניות ) , ומאידך גיסא, במקרים אחרים הן מגינות ונלחמות עבור שמירת עקרונות מוסר אוניברסליים או פועלות בשם עקרונות מוסר אלו ומדכאות חרדות ופחדים של עצמן או של קהילות אחרות . למשל : פעילויות הצלה, שיתוף, עזרה, הדברת מחלות, רעב וכו' . בשני המצבים, מקרים, של היחיד והקולקטיב-קהילה, המציאות אפשרית ל"טוב" ו"רע" ולשילוב ביניהם . כאן נכנסת הבחירה החופשית המוגבלת, של היחיד והקהילה ( בניגוד לשפינוזה וראייתו על רקע תקופתו ) , המאפשרת להם, ליחיד והקהילה, להכיר באי השלמות , כמוגדר בהמשך, ולבחור בדרך מוסר אוניברסלית בין אדם לאדם ובין אדם לטבע . המשנה הסדורה רואה בקיום אפשרויות בחירה ( אומנם עם מוגבלויות ) אופן אופי-התנהגותי, המייחד באופן מכריע את האדם והקהילה משאר מיני חיים בטבע, בהתייחסותם לעצמם ולטבע . הטבע מגיב לאנושות בדרכו הנמשכת של עולם, מרחב, עם אין-סוף תופעות סופיות ובלתי פוסקות, כפי שהוא מגיב על שרפה ביער המחדש את עצמו . כל זאת נגזר מראייה- הכרה של תפיסת מציאות מהירה וחדה עם ממד פועל של אינטואיטיביות ממשית ואמיתית . על "החוק האלוהי" אומר שפינוזה ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק שלישי, עמ' 45 : "אין אנו יודעים כלל את סדר הדברים והשתלשלותם, רצה לומר באיזה אופן הם מסודרים ומשתלשלים במציאות, ולפיכך ולצורך החיים מוטב, ואפילו נחוץ, לראות את הדברים כאפשריים" . שפינוזה תפס את המציאות הממשית רק כדואלית וסיבתית, אך ההדגש כאן הוא דווקא על הסיומת של הכתוב : "לראות את הדברים כאפשריים" . בשונה משפינוזה שראה את האפשרות האנושית אל מול המוחלטות האלוהית, המשנה הסדורה מאמצת זאת, מאחר שהיא רואה מציאות אפשרית ולא הכרחית בכל רגע נתון . שאיננה רואה בראייה הדואלית והסיבתית בלבד כהתרחשות התופעות בפועל, אלא רואה את התופעות רוחשות במרחב של יחסים פועלים, בלי דואליות והייררכיה, כאשר הסיבתיות היא חלק קטן פועל בהתחוללות התופעה . המשנה הסדורה מאפשרת ליחיד והקהילה לראות, להכיר ולתפוס את המציאות הממשית, הן של

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר