פרק שלישי: מימוש (פעולה־חומר)

עמוד:345

345 אי ד א ה פיזיו ל וגי ת וכן בריחות טובים, בנֹעם צמחים רעננים, בקישוטים, בזמרה, במשחקי-הגוף, בתאטראות ובדברים אחרים מעין אלו, שהאדם יכול למצוא בהם תועלת לעצמו בלי שום הפסד לחברו" . ה משנהסדורה : כללית ( אישית ) , בפרק השלישי שלה " מימוש ( פעולה-חומר ) ", בשלב 4 , אומרת : " נתינה קבלה אהבה ", כאשר זהו שלב המימוש בפועל, והכוונה מימוש האהבה ב"תועלת לעצמו", כמו בביאור 3 הנמצא במשנה הראשונה עצמה, למילה " אהבה " האומר : " על כל דרכיה ומשמעויותיה הפועלות ", ההוֹווֹת, אפשריות כטובות או רעות, כואבות או שמחות וצלולות אך בכולן יש פעילויות ממשיות . לאהבה הרבה פנים, מאקטיבית לפסיבית ושלובה ביניהם בהדדיות הולמת ושאינה הולמת . האהבה רבת פנים היא : אהבה לטבע, אהבה לילדים, אהבה לאוכל, לאישה, לכסף, למין וכו', כאמור כבר ביסוד י' במפתח המשנה הסדורה . כל זאת מתוך כוונה שישביח היחיד את איכויות ראייתו והכרתו בתפיסתו את המציאות הממשית של עצמו וקהילתו . היחיד יותר יוזם, פועל ועושה, ויותר מוותר, נותן ומקבל יותר רגעי ניצוצות איכותיות של אושר . הפעילויות המתוארות על ידי שפינוזה כנאות לחכם, מתיישרות עם עמדת המשנה הסדורה שההיפעלויות ההולמות והטובות מביאות את נפשגוף היחיד להיותה באחדות גדולה יותר ואוהבת יותר, בכך היחיד מגשים יותר את מהותו ההולמת בחייו את פעילויותיו השונות, באופן שמח ואוהב . דרכיה — ביאור 3 במשנה הראשונה עצמה, פרק שלישי, שלב 4 — " על כל דרכיה 161 ומשמעויותיה הפועלות " — האהבה פועלת בכל מיני דרכים, סוגים, הבעות ומושאים, כאמור לעיל . במשפט 37 , בחלק ג' של ה אתיקה , עמ' 231 , אומר שפינוזה : "גם שנאה ואהבה הן רגשות של עצב ושמחה, הרי החתירה, היצר, או התשוקה, הנולדים מתוך שנאה או אהבה, יהיו גדולים יותר לפי שיעורן של השנאה או האהבה" ( ההדגשה במקור ) . המשנה הסדורה רואה ומכירה ברגעים של מנעדי איכויות האושר, המרכיב בתוכו גם את ה אהבה כיסוד מרכזי, כאמור ביסוד י' במפתח המשנה הסדורה . ברוב המקרים אין האדם חי את חייו מתוך ראייה והכרה של מציאות ממשית, אלא רק פועל מתוך ניסיון אישי, אמונה וסברות, שלו ושל קהילתו ( דרגת הכרה ראשונה, לתפיסתו של שפינוזה ) . במצב זה, אהבותיו, ולחלופין התמכרויותיו, מושתתות על דימויי מציאות שגויים, חלקיים, מטושטשים ולא בהירים וברורים . גם ברמת הכרה ראשונה קיימת

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר