פרק שלישי: מימוש (פעולה־חומר)

עמוד:341

341 אי ד א ה פיזיו ל וגי ת a . חרדה ופחד — הכוונה למילים המופיעות בשלב 2 של הפרק השלישי 157 כאן, "מימוש ( פעולה-חומר ) . ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק עשרים, עמ' 210 , אומר שפינוזה : "מן היסודות של המדינה שהוסברו לעיל יוצא במלוא-הבירור, שתכליתה האחרונה . . . אלא לשחרר כל אדם מאימה, כדי שיחיה בבטחון ככל האפשר, כלומר שיחזיק על הצד היותר טוב את זכותו הטבעית להתקיים ולפעול בלי נזק לעצמו ולזולתו" ( זה כמובן כבר הובס , לויתן , מלחמת הכול בכול במצב הטבעי, והעברת החירויות לריבון לשם הגנה ) . המשנה הסדורה מאמצת את הגדרת שפינוזה ליסודות המדינה או הקהילה כנקודת התחלה בלבד . מתן הביטחון מסוג כלשהו ליחיד בתוך הקהילה, הוא תנאי נלווה כדי שהיחיד יפתח ערך חיות חיי קהילה ואיכות חיים טובה ומאושרת יותר . המשנה הסדורה מרחיבה ואומרת, שבתוך סביבה אוהבת עם פחות חרדות ופחדים, יכול היחיד לחיות בהוויה מגשימה של מהותו הפועלת . מאחר שהקהילה מורכבת מיחידים, כמו חברה או מדינה, אזי ככל שאיכויות הראייה וההכרה בתפיסתם את המציאות הממשית, טובות ובהירות יותר, גם הקהילה עצמה בהירה יותר ומשפיעה באופן חיובי על אפשרויות אושרו של היחיד . היחיד נע תוך כדי מסע לימוד דינמי בין כל פרקי המשנה הראשונה ובכל הפרקים בשלוש המשניות, כך, יקטנו החרדות, הפחדים והאימה ותתברר ללומדים מהותם הפועלת . b . במשפט 63 בחלק ד' של ה אתיקה , עמ' 340 , אומר שפינוזה : "מי שמודרך על ידי פחד ועושה טוב כדי להימנע מרע אינו מודרך על ידי התבונה" . ה משנה סדורה : אֶרֶץתִּקְוָה , מכילה מתודה המבררת את ממשות ואמיתות מציאותו של היחיד בגופנפשו הפועלת, ייחודו, מהותו ובכך מקטינה ומצמצמת את חרדותיו ופחדיו הלא הולמים, דרך השבחת איכות ראייתו והכרתו של היחיד בתפיסתו את המציאות הממשית, עצמו והתופעות סביבו . המשנה הראשונה, ה משנה 2 . כּיסופים, חלומות ( שאיפות ) , התגייסות, צמצום חרדה 159 158 , זמניות 2 157 , ויתורופחד ( ר' הסבר להערה 2 בעמ' 336 (

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר