פרק שלישי: מימוש (פעולה־חומר)

עמוד:340

340 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה 21 , 146 b 58 , a ) וחוליי אנוש יכולים לפרוץ ממערכות גופנפש לעצמן ולהשפיעה מבפנים חוצה . לכן המשנה הראשונה משתמשת במילה " גם " ומדגישה, אומרת ומזהירה מחרדות ופחד שאינן הולמות את מהותו הפועלת של האנוש . שפינוזה, ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק רביעי, עמ' 51 , אומר : "מי שעושה טוב מהכרה אמיתית של הטוב ומאהבת הטוב הרי זה פועל דרך חירות וברוח יציבה, ומי שעושה טוב מיראת הרע הרי זה פועל מאונס הרע ודרך עבדות, והוא חי דרך ממשלת זולתו" . המשנה הסדורה מדגישה לאורכם, רוחבם ועומקם כל שלוש המשניות את עניין צמצום החרדה והפחד . כולנו כבר יודעים שידע וראייה-הכרה התופסת את המציאות הממשית והאמיתית, מעלה את איכויותינו השונות במעשינו, פעילויותינו, מהותנו הפועלת . בכך מצטמצמים וקטנים החרדות והפחדים, אשר הם חלק מתפיסת מציאות לא הולמת, בלתי נודעת או פועלת מאי הבנה . רוב בני האנושות מתחנכים במתודת לימוד המושתתת על סוג של אילוף, על חרדה ופחד או על תמורה הולמת . פעמים, החרדה והפחד נתפסים מהסביבה, הקהילה או החברה, המהוות איום אפילו סמוי, מהחוץ פנימה . סוג של איום קיומי של החוץ-סביבתי עם היחיד או הקהילה . קיימים גם חרדות ופחדים מאיום פנימי ביחיד, ממחלות גופנפש שונות ורבות . חינוך או שליטה מסוג של אילוף, מקנה לכאורה כלים להתגונן מפני אותם חרדות ופחדים . דהיינו, מתרחש קיבוע החרדות והפחדים כ"עובדה", כתכונת אופי, וכן קיימת האשליה שהרבה כסף וכוח יהיו חזקים יותר מאותם חרדות ופחדים, והיחיד בפועל מקווה לשווא . כאשר האנוש מתבגר, הוא נוכח לדעת שהוא נשאר עם חרדות ופחדים וחוסר אושר ממשי ואמיתי . המשנה הסדורה לא רק שמצמצמת את החרדה והפחד מהחוץ פנימה, אלא מעודדת למידה וקבלה של מהותו ההולמת של היחיד והקהילה המשתנים במשך ההווה . פעילויות אלו מתרחשות בו-זמנית כדי להניע את היחיד אֱלֵי חיים איכותיים יותר השוטפים בפלגי רגעים של מנעדי איכויות אושר . המשנה הסדורה רואה ומכירה שככל שהיחיד אינו רואה ומכיר את מציאותו הממשית והאמיתית של עצמו בקהילתו וסביבתו, אזי חייו יהיו מלווים ביתר סבל, כאב ואבדון, ומאחר שהמציאות היא אפשרית, עלינו להיות יותר יוזמים ומממשים את דרכנו האחת בתבונה ושמחת הדרך .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר