פרק שלישי: מימוש (פעולה־חומר)

עמוד:338

338 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה ספק זה קיים בכל מצב, בכל מציאות ממשית, בהיותה אפשרית ולא הכרחית . לכן, ספק הוא ביטוי של איכות ההנחה , כפי שאומר שפינוזה : "אנו מניחים שדבר בעתיד הוא טוב" . ההנחה צריכה להיות מושתתת על עובדות קיימות ועל סבירות ההיתכנות תוך הפעלת הבינה והדעת . כאשר ההסתברות לטוב גבוהה ביותר, היחיד יהיה במצב של שמחה ללא הספק ה"קטן" המוצנע והנסתר . וככל שהוודאות קרבה, הבניין הולך ונבנה, מתחזקת עוצמת התקווה, וכאשר זה מתרחש, השמחה בזמן הווה "ללא גבול", זוהי שמחת "רוח חיים" בהוויה . והרי ככל שאנו משביחים את איכויות הראייה וההכרה, איכות הדרך, ככל שאנו מרחיבים את ממדי ההכרה והתבונה, כך אנו מעצימים את חוויית השמחה . משנה סדורה : אֶרֶץתִּקְוָה ( ארץזבתחלבודבש ) , רואה את מרחב הקיום האנושי בארץ, על האדמה הזאת, אפשרית אך לא הכרחית . עם התקווה מצמצמים ומקטינים את החרדה והפחד וניצתת באנוש גם אש שמחת חדוות עשייה, קונטוס חיים ההווים ופועלים . b . המשנה הראשונה רואה ומתייחסת למצב אשר בו היחיד לא יודע מה יהיה, לא מבין את אשר קורה, ולכן הוא חושש . דרגות "אי הידיעה" מעלָה ומציפה באנוש איכויות לא טובות, של חרדה ופחד . לכן, המשנה מכוונת את היחיד לראות את מציאותו האישית-קונקרטית באופן ממשי . ה תקווה במונחי המשנה היא הנחה תבונית בעלת סבירות גבוהה להיתכנותה, זוהי כמיהה ל"עתיד אישי טוב יותר", ממצב איכות הראייה-הכרה הנוכחית בתפיסתה את המציאות הממשית של היחיד וסביבתו, המקווה להשיג איכויות טובות יותר ובוודאות גדולה יותר . צמצום הספק יקטין ויפחית את ירידת האנרגיה שבהתרחשות העצב ובכך יגביר ויעצים את השמחה, באופן שנפעל ביתר מרץ ונשפיע בפעילויות ממש גם על הקהילה והסביבה כולה . ככל שנראה באופן בהיר, נתפוס את המציאות באופן ממשי . נחיה בהוויה עכשווית, עם פחות תקוות-שווא ויותר תקוות-אמת המתגשמות בפועל . לרוב בני-האדם יש חרדות גדולות ותקוות רבות ולוּרק מחוסר הבנתם את עצמם במרחב מציאותם . לצערי, רוב בני-האדם עדיין תופסים את התרחשות התופעות במציאות בעיקר כסיבתית ודואלית, ומביאים איתם אמונות תאולוגיות לתפיסת הממשות ההווה . לכן תקוות-אמת היא סוג של קונטוס, אנרגיית חיות הרוחשת עם שאיפתו של היחיד ליותר

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר