פרק שלישי: מימוש (פעולה־חומר)

עמוד:333

333 אי ד א ה פיזיו ל וגי ת המשנה הסדורה מסכימה עם שפינוזה , אך מוסיפה ש"מועיל לנו" משמעו, מעלה באנרגיית החיות, שהוא "טוב" או אינו "מועיל לנו" אפילו מוריד לנו את אנרגיית החיות, שהוא "רע" . לראיית המשנה הסדורה, ה"טוב" וה"רע" שלובים זה בזה ואינם נמצאים על אותו מישור כלל . מנעדם מאפס ומעלה . ככל שה"טוב" טוב מאוד, הוא נאמר בדירוג 8 ו- 10 , הגבוה ביותר . "טוב" לחוד ו"רע" לחוד . ה משנה סדורה : כללית ( אישית ) , בפרק השלישי, אומרת : " מימוש ( פעולה-חומר ) ", שלב 1 , מבארת בעניין "טוב" ו"רע", ממשיים וחיוביים, כאשר במציאות הממשית החיוב ( ערך "טוב" ) והשלילה ( ערך "רע" ) הם תפיסת האנוש את התופעות הרוחשות בטבע, הכוללות גם את יחידי אדם וכו' . הסובייקטיביות שבתפיסת המציאות הממשית משפיעה גם על סיווגנו את המציאות . מרגע שניצתת החיות, האדם בודק, משווה, מתייג ערך של מנעדי "טוב" ומנעדי "רע", לתפיסתו את התופעות וחוויותיו השונות, עד פרטי פרטים בגופנפשו פנימה והתופעות סביבו . המשנה הסדורה מרחיבה את הגדרות שפינוזה, בראייתה התופסת את המציאות הממשית, שבה קיימים מנעדים שונים גם ל"טוב" ול"רע", לא רק לרגשות, אלא גם לחושים, צורות, חומרים וכו', כל אפיוני החיים, כמוגדר ב תורתהמחוללים . "טוב" ו"רע" הינם מושגים יחסיים, כאמור, אך המשנה הסדורה רואה שקיומם של "טוב" ו"רע", כפי שהם נתפסים בעיני היחיד הסובייקטיבי-קונקרטי, דומים לערכי קהילתו בעלת ערכי מוסר אובייקטיביים לקהילתם . מושגי "טוב" ו"רע" ודימוייהם שונים בקהילות שונות, ולכן ניתן לראותם כיחסיים . כל בני-האנוש מכירים ב"רע" המוסכם והברור, כמו מחלות, פציעות, מוות, אובדן וכל אותן פעולות המצמצמות את חיות היחיד והקהילה . בפועל, כאשר אדם נרצח בסין, ייתכן שתושב אמסטרדם שאינו מכירו אך שמע על כך באיזשהו אופן, לא חש ב"רע" באופן ממשי כמו לחוות את הרצח עצמו, אך ייתכן שמבחינה מוסרית תושב אמסטרדם יגדיר זאת כ"רע", על אף שלא יחוש ב"רע" . עצם המחשבה על הרצח משפיעה על צמצום חיותו של השומע החושב . דהיינו, מושגי "טוב" ו"רע" מורכבים מדימויו של היחיד את עצמו, ודימויי קהילתו, חברתו וסביבתו, ועליהם הוא מגיב ופועל דרך רגשותיו ורציותיו לשימור וחיזוק חיותו . המשנה הסדורה רואה ב"טוב" וב"רע", למנעדיהם השונים, ממד שהוא יחסי אישי, יחידני, הרגיש למצב ( state ) שימור חיותו של היחיד . המשנה בפרק השלישי " מימוש ( פעולה-חומר ) ", מכוונת לתוצאה ממשית ומעשית באיכויות חייו של היחיד,

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר