פרק שלישי: מימוש (פעולה־חומר)

עמוד:331

331 אי ד א ה פיזיו ל וגי ת b . במשפט 40 בחלק ה' של ה אתיקה ובהוכחתו, עמ' 399 , אומר שפינוזה : "ככל שיש לדבר כלשהו יותר שלמות, כן הוא פועל יותר וסובל פחות : וכן להפך : ככל שהוא פועל יותר, הוא מושלם יותר" . ומוסיף ואומר ( שם ) , הוכחה : "ככל שהדבר כלשהו מושלם יותר יש לו יותר ממשות, ולכן הוא פועל יותר וסובל פחות" . שפינוזה לתפיסתו, כסיבתי ודואלי, רואה אל מולו את השלמות הטהורה האלוהית ותמיד משווה את המציאות הממשית אל מולה, אל אמונה תפיסתית תאולוגית . להבדיל ממנו ומתקופתו, מתודת לימוד המשנה הסדורה בנויה ממערכת דינמית בין כל פרקיה, שלביה והיסודות ההכרתיים שהיא מציעה במפתח המשנה הסדורה . היחיד חי בטלטלת רוחגוף נמשכת . פעמים רבות ולפעמים במשך אותה יממה, פעילויותיו, הולמות ולא הולמות, מעלות ומורידות אותו באנרגיית חיותו . המשנה מכוונת גם לאיזון באיכויות הראייה וההכרה התופסות את המציאות הממשית והאמיתית בלמידת המשנה הסדורה, דרך מפתח יסודות ההכרה בתחילתה ומשניותיה . הממשות המאוששת היא אחת, היא הסובייקט . המציאות הממשית נתפסת כפי שהאדם התחנך ולמד לראותה . כדי לפעול באופן הולם, על היחיד לראות, להכיר ולתפוס את המציאות הממשית האמיתית של עצם-עצמו, האנכי שבו, הסובייקט הקונקרטי הייחודי, בקהילתו וסביבתו . לראות ולהכיר במהותו הפועלת, בדרכו, תוך כדי מימוש פעיל יום-יומי של חייו . פעמים, פעילויות של רציות, רגשות והיפעלויות חושיות הכרתיות מודעות ולא מודעות, הן סבילות ומצמצמות את אנרגיית חיותו, את "רוח חיים" הרוחשת בו, מצערות ומכווצות, רוחשות בסבל וכאב . המשנה הסדורה רואה ותופסת את המציאות הממשית, ומתוכה גם את האפשרות הפועלת אשר בה היחיד יִראה בחוסר פעילות סוג של ערך על-זמני של בוננות והתחברות עם הטבע הטובע . לכן כדאי ליחיד לסנן את פעילויותיו או אי-פעיליותיו ולשמר ולאמץ את אותן פעילויות אשר משביחות את איכויות הליכת הדרך, המסע האחד, היחיד, בזמן, תוך ראיית מראות בריאה ואיסוף נמשך של רגעי מנעדי איכויות של אושר . a . ממשי וחיובי — ביאור למילה "וחיובי" הקשורה ל"ממשי" . המשנה הסדורה 153 אומרת : " [ לאורך זמן, היסטורית, צמצום חרדה ופחד ( חוליי אנוש נובעים גם מחרדה ופחד, מחוללים סבל, שנאה והרס לעצמו וסביבתו ) ] " . זאת ברצף

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר