פרק שלישי: מימוש (פעולה־חומר)

עמוד:327

327 אי ד א ה פיזיו ל וגי ת תופעה המורכבת מ ייחוד ואיחוד בריבוי , מגרגיר חול לנפשגוף של אנוש האדם ( כאמור בביאור 140 a לעיל ) . במשפט 24 בחלק ד' של ה אתיקה , עמ' 303 , אומר שפינוזה : "לפעול באופן מוחלט מתוך מעלה טובה אין פירושו בנו אלא לפעול, לחיות, ולשמר את ישותנו ( שלושה אלה משמעותם אחת ) בהדרכת התבונה, מתוך היסוד של בקשת תועלת עצמנו" . המשנה הסדורה מקבלת את הטענה שמעלה טובה הנעשית בהדרכת התבונה, מביאה את היחיד להתמד וליציבות גדולה יותר באנרגיית חיותו בפועל ממש . המשנה הסדורה רואה שהיחיד אומנם פועל עם רגשותיו ורציותיו לשימור ולאיכות גדולה יותר של מהותו הפועלת, אך לכל רגשותיו ורציותיו קיימת פעילות או היפעלות כלשהי אשר מתייחסת ומשפיעה בפועל על היחיד באופן ישיר ועקיף . המשנה מכירה בכך שכל ההיפעלויות קשורות עם ראיית והכרת היחיד בתפיסתו את המציאות הממשית ומציאותו בה, הפעולה הנבחרת הסובייקטיבית-קונקרטית מכוונת לשמר את הקיים ופעמים להשביח את רגעי מנעדי-איכויות אושרו של היחיד, עם התמד ויציבות גדולים יותר . גם אם הפעולה לא צלחה, עדיין בסופה, בסיומה, בתכליתה, היחיד משפר ולו במקצת את אנרגיית חיותו . מתודת המשנה הסדורה מאפשרת בירור הדימויים שעל פיהם אנו פועלים . " לפעול, לחיות ולשמר " אומר שפינוזה לעיל, דהיינו, ( פעולה ) ( חיות ) ( שימור ) , או בהחלפת הסדר — ( שימור ) ( חיות ) ( פעולה ) המקבילה לשלושת פרקי ה משנהסדורה : כללית ( אישית ) — הפרק הראשון : " מטרות-על ( משמעות-רוח ) ", הפרק השני : " דרך ( ראייה-הכרה ) " והפרק השלישי : " מימוש ( פעולה-חומר ) " . אפשר לראות מקבילה בין הגדרותיו של שפינוזה במשפט 24 לעיל לפעולה ( action ) , הבאה מתוך מעלה טובה בהדרכת התבונה, לבין פרקי המשניות המתייחסים זה לזה באופן של שלושה ממדים דינמיים, כאמור ב הקדמהלמשנהסדורה : כללית ( אישית ) . b . ככל שמערכות החינוך ילמדו ויחנכו את היחיד אֱלֵי מסעו האחד והיחיד בזמן, על ידי לימוד לראייה-הכרה בהירה ואיכותית של תפיסת מציאות ממשית, אזי יהיה היחיד פחות חרד ונפחד ויותר שלו ומאושר, ומקומו של העושר הכלכלי ברצונות האדם ובשאיפותיו יהיה נמוך יותר . לימוד מתודת המשנה הסדורה יביא את היחיד והקהילה לאבטח ולספק את חבריה בחיים הוגנים, חיים של כבוד, דהיינו חיים על פי חוקי כבוד האדם וחירותו, המוסכמים על ידי הקהילה הבין-

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר