פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:323

323 א יד א ה אפ י ס ט מ ו ל וגי ת-ק וס מו ל וגי ת ועצמו, להיותו "מה שהינו", בדיקה ובירור מהו ייחודך ? אל מולך וקהילתך, כיצד היא באה לידי ביטוי ? מהן פעילויותיה הייחודיות ? עד כאן, עד הפעם הזאת של הלימוד, איך היחיד עם עצמו וקהילתו ? מהו שאוחז בהיותך "מה שהינו", ה- self - organization , כל עוד הוא מאושש על ידי עצמו ואחרים שהוא זה הוא , "מה שהינו" . המשנה הסדורה רואה ומכירה בייחוד ואיחוד בריבוי של כל "יש" במרחב הכולל ובייחוד ב"יש" המוכר כחי, בעל "רוח חיים" אוטונומית, כמבואר ביסוד ד' במפתח המשנה . הגופנפש הוא ייחודך בנצח ההווה . נשמתך ההולמת שהיא סך כל פעילויותיך ההוֹווֹת . המשנה הסדורה מכוונת את היחיד לפתח ראייה-הכרה בהירה ומודעת לתפיסת איכותית של המציאות הממשית, כך שהבחנותיו על אופן התרחשות התופעות תהיינה ברורות וזכּוֹת . יסוד ה' במפתח המשנה אומר : "חיים מסע אחד, יחיד, בזמן" וייחודך הוא במסעך האחד, המשתנה, הלא צפוי, הסובייקטיבי-קונקרטי, המעצב את מהותך ההולמת . ייחודך כולל את סך כל פעילויותיך השוזרות פעילויות לעצמך ולקהילתך, כאמור, המשביחות את הרגעים של מנעדי איכויות האושר, המגשימות את כמיהותיך וכיסופיך לאורך מסעך הנמשך עד תום . b . בעיון למשפט 66 בחלק ד' של ה אתיקה , עמ' 344 , אומר שפינוזה : "מה שמפריד בין אדם המודרך על ידי ריגשה או סברה בלבד לאדם המודרך על ידי התבונה . הראשון, אם ירצה או לא עושה אותם דברים שבהם הוא בור ביותר ; ואילו השני, אינו מרצה שום אדם זולת עצמו, עושה רק את הדברים שהוא יודע שהן החשובים ביותר בחיים, ושאליהם הוא משתוקק בכל מאודו . לכן אני קורא לזה עבד ולזה חופשי" . המשנה הסדורה הראשונה, משנהסדורה : כללית ( אישית ) , בפרק שני " דרך ( ראייה-הכרה ) ", שלב 4 : "עצמיותך, ייחודך, שליחויותיך ( קבלה, אחריות, הכרה טהורה ) " מבארת ליחיד שבאמצעות הכרת ייחודו, עצמיותו, ה אנכי שהוא, מהותו ושליחויותיו-תכליתיותיו ההוֹווֹת, יקבל את ייחוד עצמו מדעת, עם אידאות משתנות וממשיות, איכותיות והולמות . כפי ש שפינוזה ממשיך ואומר ב אתיקה , חלק ד', משפט 67 , עמ' 344 : "אין דבר שהאדם החופשי ממעט לחשוב עליו כמו המוות, וחכמתו אינה ההגות במוות, אלא ההגות בחיים" וכאמור ביסוד ה' במפתח המשנה על ייחוד מסעך : "חיים מסע אחד, יחיד, בזמן" .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר