פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:320

320 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה ומאפשרת מרחב וחופש לפרט לחיות בתוך חברה או קהילה, וכנ"ל לגבי הקהילות עצמן, כמבואר לעיל . אין היחיד או הקהילה צריכים, ולא כדאי להם, להתאמץ לפעילות "מסיונרית" כדי שיותר "אנשים רבים יבינו" את מהותם ובכך "שהבנתם ותשוקתם תתאמנה להבנתי ולתשוקתי", כפי שאומר שפינוזה לעיל, אלא אם כן מדובר בקהילה עצמה שהיחיד חי בה . לראיית המשנה הסדורה, אין טוב מושלם אמיתי ; יש רק שאיפה למנעד ה"טוב" הקהילתי המוסכם, כאמור, אובייקטיבי לקהילה הקונקרטית . המוסר, האתיקה היא סוג של "תודעות כלליות" הפזורות על פני הארץ . גם הן משתנות, כפי שכל הארץ, כתופעה, משתנה . פעמים, התודעה וההכרה של שבטי הקוניאק נאגס במרכז אסיה היו קאניבליים ; לנאצים הייתה וקיימת אידאולוגיה גזענית "עליונה" על אדם וטבע ומאות מיליונים בני-אדם נהרגו ונפצעו . יסוד הגזענות והרוע של הנאצים ליהודים ואחרים, הייתה השואה עצמה והוא יישאר וייזכר, לכל בני-האדם באשר הם . פעמים, חלק מהתודעות האנושיות מתאחדות ל"טוב" ול"רע" . הדתות, ביסודן, יש להן אתיקה העוסקת ביחסים שבין אדם לחברו בהיבט הדתי-הלכתי . דתות ואמונות אלה הן חלק מ"תודעה כללית" מתאחדת . מתרחש היום שיח בין דתי הנעשה ברחבי תבל . השאיפה היא לאמץ את אמנות האו"ם לעניין כבוד האדם וחירותו גם בחוקה או בחוקים יסודיים של כל מדינה ומדינה . השאיפה היא להגיע לקוד אתי משותף של כל בני-האדם . התפיסה הסיבתית והדואלית קיימת, רואה את האלוהים המושלם והאין-סופי, שאדם בהגדרת המשנה הסדורה לא יכול להשיג ולתפוס — אלוהות, רק אלוהות כאפשרית בלבד, ותו לא . לכן כדאי ליחיד והקהילה לשאוף אֱלֵי הרגעים של מנעדי הטוב והאושר היחידני והקהילתי באופן ממשי ומעשי גם בהתייחסויותיהם לחברה-קהילה וליחידים המלווים וחולקים את מסע חייהם בה . לראות, להכיר ולתפוס את המציאות הממשית, תודעתית, תוך כדי השבחה באיכויות הראייה וההכרה כטובות ובהירות ככל שניתן . שוב, עמדת המשנה הסדורה, שאין להשיג את "האושר העליון" של שפינוזה, אלא לשאוף לאיסוף רגעים של מנעדי איכויות אושר, הבאים לרגעים קצרים ביותר ולפעמים נמשכים, אך משתנים בהתרחשותם . אנו עוסקים בזה בפועל, יום-יום . באיסוף וציון לעצמנו את אותם משכים, עתים, שיש בהם רגעים של אושר . כל אחד מאיתנו צריך גם להיות מודע שאינו גורע או מפריע לאיכות משך אושרם של אחרים . לפעמים, אפילו מאוד מתאימה ההשתלבות עם אושרם של

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר