פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:311

311 א יד א ה אפ י ס ט מ ו ל וגי ת-ק וס מו ל וגי ת של תפיסת המציאות הממשית והאמיתית, היחיד חווה חיבור אל-זמני של שלווה ואמת טהורה, המאחדת אותו עם קשת של תופעות הרוחשות במרחב . b . זמן אנושי במשנה הסדורה הינו זמן יחסי-אנושי-קונקרטי אל מול עצמו וקהילתו של הסובייקט, המְשַׁנָה ומשתנה ביחסיו עם איבריו, חלקיו ושאר התופעות הרוחשות בו ומחוצה לו . השינויים ביחסים במרחב התופעות הסופיות, מִשתנים ומשַׁנים כל העת, כל משך הזמן עד סופם והתמרתם לתופעות אחרות וחדשות . משך הזמן הוא משך השינוי בין התופעות, בין "יש" אחד לאחרים . קיימת סימביוזה הדדית בין התופעות המשתנות, כאשר במציאות הממשית מצד הטבע, התופעות טרם הופעתן הן אפשריות ולא הכרחיות כפי שהמציאות הממשית היא לא הכרחית . היחיד בהתבוננותו בעולם התופעות, יראה ויכיר שבכל תופעה קיים מרחב של יחסים פועלים, משמעויות פועלות שונות הקשורות לתופעה בהשפעתן הרגשית-חושנית במרחב . בחירת משמעות פועלת אחת על פני מנעד אפשרויות אחרות, זוהי חירות הבחירה המוגבלת של משמעות פועלת ; אומנם חירות במנעד סביבתי, אבל עדיין אוחזת בחירה . בחירה מובילה לפעולה סובייקטיבית-קונקרטית המשפיעה בפועל על התופעה עצמה ולפיכך, על תפיסת הזמן הסובייקטיבית-יחסית של היחיד אל מול התופעה עצמה . ראו להרחבה : הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה . a . ומקום — שפינוזה , ב מאמרמדיני , פרק שני, עמ' 26 , אומר : "כל דבר טבעי 139 יכול להיתפס תפיסה תואמת, בין כשהוא נמצא ובין כשאינו נמצא ; לפיכך, כשם שראשית מציאותם של הדברים הטבעיים אינה ניתנת להיסק מהגדרתם, אף התמדתם במציאות כך" . המשנה הסדורה אינה מקבלת את הראייה הדואלית של שפינוזה שהמציאות הממשית נמצאת מונעת ורוחשת מאלוהים עצמו ונקבעה מראש גם במציאותם של "הדברים הטבעיים" . המשנה הסדורה איננה נשענת על דואליות וסיבתיות להסבר התופעות, כאמור, ומציעה תפיסת מציאות חדשה שרואה את התופעות רוחשות בהווה הנמשך ומשתנה, לא דואלית או הייררכית בתפיסתה, והסיבתיות היא חלק קטן בהתרחשות התופעה . המשנה הסדורה קוראת להשבחת הראייה וההכרה על ידי אימון הרחבת אופקי הראייה בלימוד יסודות ההכרה במפתח המשנה הסדורה, כבר ביסוד הראשון במפתח

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר