פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:308

308 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה לאדם ובין האדם כמין מן החי, לטבע, לתופעות הרוחשות בהתאם לאמנות הבין-לאומיות וכבוד האדם וחירותו המעוגנות כחוקים ואמנות שנחתמו על ידי רוב המדינות באו"ם . המשנה הסדורה טוענת אל מול שפינוזה לתקופתו שגם "טבעו", הגֵנים של היחיד פתוחים ומשתנים . מאפשרים התאמה לסביבה הרוחשת ומשתנה . המשנה הסדורה במתודת הלימוד שלה מאפשרת ליחיד האדם לדעת את איכויותיו הפועלות, אל מול עצמו וקהילתו, כסובייקט החי את מסעו האחד, יחיד, בזמן . b . שפינוזה , ב הגדרת הרגשות, חלק ג', אתיקה , הגדרה ב', עמ' 257 , אומר : " שמחה היא מעבַר של אדם משלמות קטנה יותר לשלמות גדולה יותר . עצב היא מעבר של אדם משלמות גדולה יותר לשלמות קטנה יותר" ( ההדגשה במקור ) . תקווה היא שמחה ( לא יציבה ) , על פי שפינוזה , המסוגלת להעביר את האנוש משלמות קטנה יותר לשלמות גדולה יותר . המשנה הסדורה רואה אחרת מ שפינוזה ואינה רואה שלמות כלל אלא הרמוניה, כמבואר לעיל . המשנה רואה את השמחה לא כנגדית לעצב כפי ש שפינוזה רואה אלא הם שזורים יחדיו, הם אינם קשורים כלל, והשמחה היא במנעד משל עצמה וכך גם העצב . המשנה הסדורה רואה לתקופתנו הממשית הפיזיולוגית, שהכול משתנה כל משך הזמן הנמשך, כאמור בביאורים לעיל, הכול במנעדים, גם רגשות וחושים הם אונטולוגיים ואיכותם שונה . הלוויתן שומע בחוש שמיעתו למרחק של מאות קילומטרים והנמלה סוחבת פי כמה ממשקל גופנפשה . נכון, יש ואנרגיית החיות עולה ויש והיא יורדת בהתאם למצבנו במרחב . " ידעת עצמך " במובן המשתנה, תוך אחיזה בייחודך בנצח ההווה ורואה באיכויות רגשות-תקווה פעילים ופועלים בחיות האנוש, בתשוקתו הנמשכת ללא פסק לחיים, ולוא רק לפתוח בפועל אפשרויות אחרות חדשות, המחזקות ומשמרות את קיומו, התרחשותנו . המשנה הסדורה רואה אי-יציבות בשמחה הנובעת מתקוות שווא . תקוות שווא הינה גרועה ומטושטשת באיכותה, תקווה להשתנות המציאות בהתאם לתפיסת המציאות הקיימת ביחיד ולרוב זוהי תפיסה מציאות חרדתית ונפחדת מאדם ואלוהיו, ופעילויותיהם הן אמיתיות וממשיות . שמחה הנובעת מאיכות תקוות אמת המושתתת על ראייה בהירה וממשית התופסת את המציאות הממשית, משביחה את איכות השמחה באנוש ובכך מחזקת את אנרגיית חיותו בדרכו

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר