פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:307

307 א יד א ה אפ י ס ט מ ו ל וגי ת-ק וס מו ל וגי ת שגם הוא כך, שוב יעלו בסגולתם הטובה אף על קודמיהם" . המשנה מאמצת את הראייה וההכרה ב ידיעה של סגולת החינוך להעניק ליחיד והקהילה בסיס מלווה למימוש משך הרגעים של מנעדי איכויות אושרם בפועל . המשנה הסדורה מציגה ומעלה את מושג החינוך כחלק פועל באיכות הראייה וההכרה של הנפשגוף כבר מהפרק הראשון של המשנה הראשונה, משנהסדורה : כללית ( אישית ) . a . ידיעת עצמך — ב כתביאפלטון , כרך שלישי, פידרוס, עמ' 355 , סוקרטס 137 התוודה בפני פידרוס על כיסופי נשמתו לידיעת עצמו ואומר : "עדיין אין בידי, לפי הכתובת שבדלפוי, ידיעת עצמי" . שורש הרגעים של מנעדי איכויות אושרו של אדם טמון בידיעת עצמו, ה" אנכי " שבו, ידיעה יום-יומית נמשכת שאינה מסתיימת או נגמרת כל עוד האדם חי . ידעת עצמך במובן של קבלה גם אם איכויות פעילויותיך אינן הולמות ברגעים של מנעדי איכויות אושרך, לקבל את "מה שהינך" מתוך ביקורת בונה . דע את עצמך מתוך קבלה והכרה באי השלמות, כמבואר לעיל . דע את עצמך היחיד והייחודי שאין זהה כמוך, מהותך היא סך כל פעילויותיך, ואיכות פעילויותיך שלובות באיכותה האפיסטמולוגית של תפיסת מציאותך הממשית . הלימוד עצמו הוא הסגולה הטובה, אם הוא נעשה רק מתוך ניסיון אישי . היחיד חי על סברה ואמונות תפלות וככאלה תופס את המציאות הדמיונית כממשית . אכן הוא תופס את המציאות כממשית, אך פעילויותיו הממשיות הופכות תאולוגיה, אמונות שווא, לאונטולוגיות בפועל, ממשיות . למשל : סוג של כשרות האוכל, או אמונה במזלות וכוכבים המכתיבים ליחיד את פעילויותיו ולמעשה היחיד החי נע בממשות אך תוך כדי עיוורון אפיסטמולוגי, חי את חייו היחידים במשך המשתנה וקהילות ועמים שלמים מובלים בחשכת הממשות . דע את עצמך ביחסך אל חלקיך ואיבריך, ביחסך לסובבים אותך, ביחסך לטבע הסובב ולקהילות אחרות . בחן את שלוותך, את הרגעים של בוננותך בעצמך עד שמיעת קולות הטבע, צבעי הפרח . הכול במנעדים במרחב גם הצבע גם המבע, הרגש והחושים השלובים זה בזה . דע את עצמך בעת רפיון ועצב, דע שיש לכול סוף, הכול בשינוי ואתה אחד יחיד, בזמן . אומר שפינוזה ב אתיקה , חלק ד', משפט 31 : "במידה שדבר מה מתאים לטבענו, בהכרח הוא טוב לנו" . המשנה מסכימה עם טענה זו כל עוד "טבענו" המשתנֶה הוא מהותנו המשתנָה הפועלת בהתאם לאתיקה, המוסר בין אדם

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר