פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:306

306 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה שינוי איכותי בראייה וההכרה, לאיכויות טובות יותר ובהירות, משביח את איכויות הרגעים של מנעדי אושרו של היחיד וקהילתו . b . שפינוזה, בהגדרת הרגשות, אתיקה , חלק ג', הגדרה א', עמ' 256 , אומר : " התשוקה היא עצם מהותו של האדם, במידה שמשיגים אותה כנקבעת לפעול דבר מה מתוך איזו הפעלה נתונה שלה . וממשיך בהסבר — "שהתשוקה היא יצר יחד עם המודעות לו . ואילו היצר הוא הוא עצם מהותו של האדם, במידה שהיא נקבעת לעשות דברים המשרתים את שימור קיומו" ( ההדגשה במקור ) . שפינוזה רואה בקונָטוס, כוח החיות, תשוקת החיות, סוג של יצר . ה משנהסדורה : אֶרֶץ תִּקְוָה רואה בתשוקה על כל סוגיה, מיניה ואופניה בין שבמודע או לא, רגש מסוים אחד מני רבים של אנרגיית חיותו או ייצר חיותו של האדם . המשנה הסדורה רואה ומכירה בתשוקת חיים כקיימת בטבע בכללותו . יצר הקיום קיים ונמצא בטבע האונטולוגי בכל "יש" שהוא, כאותה תשוקה גנרית, אידאית, כאנרגיית חיות הנמצאת בין אלקטרון לפרוטון . תשוקה מודעת, הבאה מידיעה, מניסיון סובייקטיבי אשר משתוקק לרצון העז במנעד קיצוני, זוהי תשוקה פסיבית, כמו של אדם המכור לסמים קשים עד תשוקה אקטיבית לבשֵׁל מאכל אהוב לנאהבת . ידועה התשוקה, ידע הבא מניסיון המבוקר לאיכויותיה האתיות, המוסריות של אותה תשוקה סובייקטיבית-קונקרטית . ידעת עצמך, ידעת " אנכי " שבך, נשמתךָההולמת, סך כל פעילויותיךָ . מתודת המשנה הסדורה רואה בכל רגשות הקיום, אנרגיית חיות, חלקן מרחיבות ומעצימות את תנע אנרגיית החיות ואחרות מצמצמות ומחלישות אותו . ב אתיקה , חלק ד', הוכחה למשפט 14 , עמ' 295 , אומרשפינוזה : "ריגשה ( לפי ההגדרה הכללית של הרגשות ) היא אידיאה, שעל ידיה הנפש מחייבת בגופה יותר או פחות כוח קיום מכפי שהיה לפני כן" . המשנה הסדורה רואה ומכירה באפשרות להשביח את הרגעים של מנעדי איכויות האושר יחד עם רגשות שהן רגשות יזומות, פעילות, הנמדדות באיכותן האישית הסובייקטיבית-קונקרטית . המשנה הסדורה רואה בפעילות הרגשות בהדדיות עם החושים ביטוי ייחודי של הנפשגוף הקונקרטית . c . אומר סוקרטס ב פוליטיאה , חלק ד', כתביאפלטון , כרך שני, עמ' 293 : "גידול וחינוך הגון, כשהוא נשמר בעינו, מעמיד טבעים הגונים הנאחזים בחינוך

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר