פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:305

305 א יד א ה אפ י ס ט מ ו ל וגי ת-ק וס מו ל וגי ת יישומית, אשר איתה, יחד עם המציאות הממשית, שהרי המציאות הממשית היא אפשרית ולא הכרחית, ניתן לבנות עולם איכותי יותר, טוב יותר, מרגש יותר, ומופלא בחיי כל אחת ואחד מאיתנו ; החיים מסע אחד, יחיד, בזמן . a . ידיעת — במשפט 1 בחלק ג' של ה אתיקה , עמ' 196 , אומר שפינוזה : "נפשנו 136 פועלת דברים אחדים וסובלת אחרים ; כלומר, במידה שיש לה אידיאות הולמות היא בהכרח פועלת, ובמידה שיש לה אידיאות בלתי הולמות היא בהכרח סובלת פעולה כלשהי" . ממשפט זה ומהמשפט הנסמך שלו, ניתן לגזור שאפשרי לבן- אנוש לצמצם את כמות האידאות הקבועות הבלתי הולמות ( inadequate ideas ) ובכך להגדיל את כמות האידאות הקבועות ההולמות ( adequate ideas ) לתפיסתו של שפינוזה . כלומר, היחיד משביח את איכות ראייתו והכרתו בתפיסתו את המציאות הממשית האמיתית . להבדיל משפינוזה שרואה את האידאה כקבועה , בעוד משנהסדורה : כללית ( אישית ) רואה את האידאה הממשית המשתנה של יחיד האנוש, המשמשת מטפורה להשתנות ללא פסק של היחיד הקונקרטי . נוסף על כך, המשנה הסדורה באה, מוסיפה ובונה מתודת לימוד דינמית כך שעולם הדימויים התפיסתית האישית ומיידית של הפרט, הסובייקט, גדל בתפיסת מציאותו, ממשותו, אמיתותו, בראייה-הכרה איכותית ובהירה התופסת את מציאותו הממשית, תוך השבחה של איכויות האידאות הממשיות המשתנות והולמות . מתודת המשנה מאפשרת את סינון הדימויים התפיסתיים האישיים ממשים-אמיתיים ולא אמיתיים דרך שלושת המסננים, הפרקים : ראשון, שני ושלישי ( "משמעות-על", "דרך", "מימוש" ) הלוך וחזור ללא הייררכיה וללא הפסק . בדרך לימוד זאת מרחיבה המשנה הסדורה את עומק אופקי הראייה וההכרה לתפיסת מציאות ממשית ובהירה, תוך בירור האמת הממשית בתפיסת המציאות האישית, הקונקרטית, והיחסים הרוחשים של הסובייקט בקהילה . 139 ( הכרה — תפיסת 138 ובמקום 137 בזמן 136 עצמך 2 . ידיעת 141 ) 14 , תקווהמציאות, תקשורת-שפה, זיכרון

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר