פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:303

303 א יד א ה אפ י ס ט מ ו ל וגי ת-ק וס מו ל וגי ת e . הקבלה וההכרה בעֶקרון אי השלמות הן תנאי להיווצרותה של מערכת התנהגות אתית-מוסרית . תחילתה כבר באידאה המשתנה הממשית של האדם, בנשמתו שהיא סך כל פעילויותיו בנפשגופו ההוֹווֹת . בהיותו חיה חברתית- מדינית ( כדעתו של אריסטו ) , מהתנהגות, שיח ושיתוף ברחם אימו עד למשפחתו וסביבתו . כפי שהוא מתנהג ופועל כלפי עצמו לחיותו הממשית, אשר ברובה היא בלתי מודעת, אך מקיימת שיח עם איבריו, חלקיו וחיידקיו לחיותו הנמשכת . עצם הדאגה הקיימת לקיומו הפיזי, "הגנה על החיים שלי", העמדת החיים של יחיד האדם, מעל ומעבר לכל סוגי חיים אחרים, הינה עמדה אתית מוסרית ואכן יש הבדל בפרקטיקה האתית הקונקרטית ממשית בין קהילות בעניין זה . כבר מכאן, מתחילת מסעו של האנוש למימוש תחזוקת מהותו ההולמת, המשתנה עם הגיל ומשך הזמן האישי המוגבל, מלווָה אותנו אתיקה כחלק מאנרגיית החיות הקיימת בנו . כבר מלידתנו אנו חיים במסגרת חברתית המכתיבה את דפוס ההתנהגות האתית שלנו, המכתיבה ויתור ונתינה, ורובם של בני-האדם מתאימים את אופן התנהגותם למרב המסה או אושיות הכוח הקהילתי-חברתי, גם כאשר משך הרגעים של מנעדי איכויות אושרם ושלוותם, לכאורה לא משתנים בהתרחשותם, הינם קצרי משך ובעלי איכויות נמוכות ופעמים רבות משתנים לרעה . לכן, החינוך הוא מרכיב מרכזי ביצירת חברה בעלת איכויות טובות ובהירות של ערכי מוסר אוניברסליים בכבוד האדם וחירותו . חינוך לראיית המציאות הממשית האמיתית, אישית וחברתית . קיים יחס ישיר בין איכויות הראייה וההכרה, לאיכויות מעשיות של ערכי המוסר ובחברה מסוג זה, החלשים שבה יהיו מוגנים יותר לצורכיהם על ידי החברה כולה . ליחידי הקהילה תהיה האפשרות לממש מהותם ההולמת בעידודה וחיבוקה של הקהילה . בקהילה מסוג זה התנדבות ונתינה יהיו מרגשים ומשמחים, תוך כדי הערכת ייחודם של יחידי הקהילה . קיומה של אסכולה הגורסת ש"טוב" ו"רע" הם עניין של פרשנות סובייקטיבית, למעשה הפרשנות כיום מבלבלת יותר עקב מאגרי ה- fake news המגבירים את הכאוס החברתי שממילא מבולבל ומסומם על ידי רייטינג וצריכה . אסכולה זאת נשענת על תצפית של המציאות הממשית האמיתית, אשר מראה לנו את הידוע, קיומו של הסבל והכאב, את אי-הרציונליות ואי-השוויון בפועל . מתוך כך, לצערי, מסיקים המלומדים הקרואים פילוסופים מודרניים או פוסט-מודרניים, האומרים שהמוסר הוא יחסי לקהילה ומעודדים תחיקה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר