פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:302

302 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה כאופן או לרדידות האתיקה המעשית או להעצמה ושימוש יתר בפוליטיקה ובפרסום וכו' . המשנה הסדורה רואה בשפה המדוברת רק אופן אחד מאופנים רבים המרכיבים את התקשורת האנושית . האנוש גם מתקשר ללא מילים עם גופנפשו הנקלט על ידי הזולת וכמובן אנו מתקשרים עם אחרים על ידי מעשינו, פעילויותינו . קיימת שפת הטבע, שפת התנועה שבו הלב מתקשר עם הכבד או האצבע עם השפתיים, השולחן עם המיטה, האבן עם ההר, המים עם השמים, העצים עם תולעים וכו' . כפי שולטר בנימין כינה " שפת הדברים " ( מטפיזיקה שלהנעורים , כרך א', רסלינג, עמ' 266 ) , האומר : "יש בשפה ביטוי מיוחד לעניין, שהוא גם הביטוי עבור התעברותו של מה שאין לו שם בשֵם : תרגום שפת השברים לשפה אנושית" . כלומר, המשנה הסדורה מכנה כ"שפת הטבע" את מה ולטר בנימין מכנה "שפת הדברים", ו"שפת הטבע", על פי ה משנהסדורה : אֶרֶץ תִּקְוָה , היא שפת התנועה . התקשורת קיימת בין כל ה"ישים" המתייחסים זה לזה . כל המרחב ספון עם אפיוני פעולה פוטנציאליים האצורים בצורת אנרגיה של אפיוני תנועה פוטנציאליים ופעולות קונקרטיות של חומר-רוח . כאשר היחיד מדבר, אזי לא רק המחשבה הלא מודעת או מודעת מקדימה את הדיבור, אלא הדיבור נעשה באמצעות הפעלת שרירים וסוג של נשימה המייצרים קול מדבר . עם זאת, השפה הינה מרכיב דומיננטי המשפיע בפועל, לקיבוע והסכמה של ראיית ותפיסת מציאות ממשית, גם אם היא איננה אמיתית ונכונה . הצגת חוסר העקביות ( קונסיסטנטיות ) בהגדרות מושגי מוסר דרך השפה או שבירת מוסכמות אתיות דרך תצפיות על אופני התנהגות או תקשורת אנושית, אינן מספיקות כדי לחדש ולבנות דרך מוסרית חדשה, אשר בה היחיד והחברה יפעלו ויתנהגו באופן שיגביר ויתמיד את משך מנעדי איכויות אושרם . אנו רואים ומכירים בכך שהאנושות בימינו מתקשרת ורואה את מעשיהם ופעולותיהם של כלל בני-האדם על פני הארץ, וקיימת אפשרות במציאות הממשית, אשר יאוחדו דפוסי ואופני אתיקה מעשית בסיסית, אשר יהיו מקובלות על כלל יחידי האדם וקהילותיהם . אנו רואים כיצד נשזרות תרבויות ושפות זו בזו, ויש צורך בחינוך פעיל אשר ידגיש את המשותף והמאחד בינינו תוך שמירת ייחוד התרבות והמורשת החברתית-קהילתית הקונקרטית על שינוייה . כדאי, שחינוך לסובלנות, עזרה ושיתוף, יתחיל כבר בגיל הרך באמצעות לימוד ומשחק של תרבויות קהילה-חברה אחרות .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר