פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:298

298 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה הממשית, חשיבתו והתנהגותו עם עצמו, משפחתו וקהילתו, בין שהוא עני ובין שהוא עשיר . בעשותו כך, יהיה מודע יותר להיפעלויות השונות שבו, לאופן רגשותיו ורציותיו, יהיה במצב מכוון, יוזם ופעיל . שפינוזה פורש לפנינו את משנתו בעניין העצבות ואומר : "צריך מכל מקום להיפטר ממנה, לבל נשקע בסבל אשר היא בהכרח גוררת אחריה" ( מאמרקצרעלאלוהים,האדםואושרו , חלק שני, פרק שביעי, סעיף ( 2 ) , עמ' 155 ) . כיצד אפשר לאנוש לשנות את היותו במצב של עצב למצב של שמחה ? מהו "מצת" השמחה כתופעה הווָה, מתרחשת ? ה משנהסדורה : כללית ( אישית ) מטפלת בנושא העצב בפרק שני "דרך" בשלב 1 : "הכרה באי השלמות" של האדם . גם שפינוזה טוען במופת ב אתיקה ומסביר ב איגרות , איגרת שלושים וחמש, ליוהאנס הוּדדֶה, שהשלמות קיימת רק באלוהים, מאחר שהינו "טבעו כולל בתוכו מציאות הכרחית", המציאות מתחייבת מטבעו, לכן האנוש לדעתו, הינו "יש" שהמציאות שלו אינה מחייבת מטבעו, והוא, האנוש, מוגבל ובעל חוסר שלמות . מההיסטוריה של האנושות אנו רואים עוד בתקופות הקדומות תורת מוסר שלמה בעלת עקרונות אוניברסליים, אשר מטרתה לא רק לצמצם את החרדות, הפחד והסבל האנושי אלא גם ליצור תנאים להגשמת סוג של רגעים של משך מנעדי איכויות אושר . המשנה הסדורה רואה את הישות בעלת הגופרוח הידוע כאנוש, מוגבל בהיותו אופן זמני, כמוגדר ביסודות המשנה הסדורה . וטוב שכך, כקבלת והכרת עֶקרון "אי השלמות", יחד עם הייחודיות של כל אחד ואחת, היותנו סובייקטים יחידניים ככל התופעות בטבע . זוהי הצבעוניות, המנעד של רגשות חושים ומחשבות, גלי חיים, טוב שיש סוף לתופעות . גם גלקסיות מתפרקות, לא כל שכן ישות זערורית כמו בן-אנוש . הכרת האנוש עדיין בחיתוליה ; אולי עכשיו תשביח בראייתה הכרתה ותתפוס את המציאות הממשית ותתאחד תחת אתיקה אנושית כללית, כפי שהיא מעוגנת ב משנהסדורה : חייקהילה,אחת המבוארת בהמשך . ומתוך כך, מתוך קבלה והכרה באי שלמותו, ילמד האנוש את מהותו ההולמת, את אופן פעילויותיו . מהו ה"טוב שלו", מה עושה את ה"טוב שלו" מבלי לפגוע באחרים, מה מקרב אותו אל חיי ראייה-הכרה צלולה ובהירה, התופסת את המציאות הממשית כפי שהיא, עם יותר חיי נתינה וקבלה מאושרים יותר . המשנה הסדורה מקבלת את העצב והכאב כעובדת היותנו ואין היא ממליצה כשפינוזה לנתק את עצמנו מהעצב והכאב, אלא להתנחם עם חולשותינו במהלך משך הזמן והחיים

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר