פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:289

289 א יד א ה אפ י ס ט מ ו ל וגי ת-ק וס מו ל וגי ת זו את זו כממשיות ואמיתיות בהווה הנמשך ומשתנה בפועל . במציאות הממשית התופעות הן אגד של תנועות ולכל תנועה יש אפיונים רבים, כ- 20 אפיוני חיים בעלי איכות לתנועה כלשהי, כאשר האפיונים רוחשים יחדיו בהדדיות תוך כדי התנועה . אחת מהאפיונים היא אפיון תנועתי של הכרה טהורה . זהו אפיון ( מחולל ) הנמצא בין יתר אפיוני התנועה, ובכל תנועה ותנועה, המחולל הכרה טהורה מד את איכותה המשוקללת ההולמת, המאוששת סובייקטיבית וממשית של התנועה כולה . המחולל פועל כמתג פעיל לתפיסה הולמת של הפעולות באופן רציף, מעין מתג הומאוסטאזיס הדומה בלבד להגדרת קאנט לעיל ל"אחדות מקורית- מרכיבה של האפרצפציה" . אומנם קאנט מדבר על הכוח השכלי המלכד, בתוך עולמו של הסובייקט, את הדימויים הנתונים בהסתכלות, אך המשנה הסדורה גורסת שגם "האחדות המקורית המרכיבה של האפרצפציה", על פי קאנט, היא אונטולוגית ובנויה מתנועת אנרגיה אונטולוגית של ההכרה . כאמור, המשנה מדברת על תופעות שהן אגד תנועות פיזיקליות-נפשיות הנאמדות על ידי מחולל המכונה הכרה טהורה , כלומר התנועות השונות נבחנות על ידי ברומטר מוחלט ונאמדות לפי בהירות ההכרה שבהן . קאנט שואל כיצד ההכרה המורכבת מדימויים רבים וחולפים תופסת את עצמה כאחת, ואילו המשנה הסדורה תופסת את אגד התנועות כאחת ורואה במחולל מד הכרה טהורה את בהירות ההכרה הכוללת של היחיד המאוגדת בתנועות החיים . c . בספריי הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה ו מורהאנכי יש הסבר איך פועלות מחשבה והכרה של החי ובייחוד האנוש, האדם, ומוגדרות שם בהרחבה . ההכרה האנושית היא הכרה אונטולוגית, אנרגיית "רוח חיים" אשר נמצאת ביחסים עם ה"תודעה כללית", כמוסבר ביסודות ג' ו-ד' במפתח המשנה הסדורה . ליחיד יש תפיסת מציאות מודעת ושאינה מודעת, שיש בהן האחדות הממשית, כאמור לעיל . למשל : הליכה פשוטה של הנעת הרגליים ושמירת שווי המשקל של הנפשגוף כולה באותה העת באופן לא מודע, כך גם בהגייה של המילה " התרחשות ", המצריכה הפעלת מערכת מורכבת של שרירים ונשימה כדי להפיק קול ברור ונשמע . האחדות המקורית-מרכיבה של ההכרה מתפקדת באופן הולם עם תפיסת המציאות . לכן, המשנה הסדורה רואה באנוש פעילויות

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר