פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:288

288 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה a . הכרה — המשנה הסדורה רואה ומכירה בשינויים הרוחשים במבנה הדימויים 131 של ההכרה לגבי היחיד עצמו וכן לגבי תפיסת המציאות של עצמו וסביבתו . שינוי דימויים נובע הן משינוי המתרחש בסובייקט הקונקרטי, באדם, עקב ניסיונו ה"טוב" או ה"רע" מבחינת איסוף רגעים של מנעדי איכויות אושרו, הן משינויים המתרחשים במציאות החיצונית לו בפועל . המשנה הסדורה רואה שינויים במבנה הדימויים, כאשר הדימויים עצמם במהותם המשתנה, הם ממשיים . הם משמשים להיפעלויות הנפשגוף לסוגיהן, כמו דימוי עצמי גבוה, נמוך, חרוץ, עצלן, או דימויים כלליים, כגון דימוי חם, קר, מאיים, השתייכותי, תמיכתי . הפועל היוצא של הכרת הדימוי העצמי והחיצוני, נפרס לאורך קשת ומרחב של היפעלויות הגופנפש מ"טוב" אמיתי ו"רע" אמיתי, עבור הכרת היחיד, הסובייקט . לכן מתודת המשנה הסדורה מבררת ומאבחנת ליחיד או הקהילה את מבנה וסוג הדימויים הקיימים ופועלים בהם היפעלויות רבות ומשונות, לגבי עצמם ולסביבה בהתאם למצב היחיד במרחב . מתודת ה משנהסדורה : כללית ( אישית ) מכוונת לזקק את שלל הדימויים הלא-אמיתיים ולצמצמם, וכך להביא את היחיד לראייה-הכרה בהירה יותר של מסעו האחד, היחידאי, בזמן . המשנה הסדורה ביסודה מכירה באפשריות השונות הקיימות להשביח באיכויות ההכרה עד "קבלת מהות בן- אנוש בחייו, משכן, טעם החיים, הארת משך הזמן", כאמור בפרק הראשון שלב 1 . b . עמנואל קאנט מבהיר ומגדיר מהי פרצפציה ב"על האחדות המקורית- המרכיבה של האפרצפציה" ( ביקורתהתבונההטהורה , תרגום : ש"ה ברגמן, נ' רוטנשטרייך, מוסד ביאליק, ירושלים, עמ' 90 ) : "השכל בלבד, שהוא-עצמו אינו אלא הכושר לקשר אפריורי ולהעמיד ריבוי של דימויים נתונים תחת אחדות- האפרצפציה — ועיקרון זה הוא העיקרון העליון בכל ההכרה האנושית . . . אני מודע לעצמי את האני הזהותי, מבחינת הריבוי של הדימויים הנתונים לי בהסתכלות, משום שאני קורא לכולם דימויים שלי המהווים דימוי אחד . אך פירושו-של- דבר הוא, שאני מודע לעצמי אפריורי הרכבה הכרחית של דימויים אלה, הקרויה 'אחדות מקורית-מרכיבה של האפרצפציה'" . המשנה הסדורה נשענת על ראייה- הכרה אפיסטמולוגית-קוסמולוגית . הפילוסופיה של המשנה הסדורה, הרואה את המרחב הקוסמולוגי כרוחש בתופעות ממשיות מאוששות זו על ידי זו . כבר התופעות שהן אגד של תנועות מאוששות זו את זו וגם התופעות עצמן מאַששות

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר