פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:286

286 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה חיים חופשיים יותר, בעלי אידאות משתנות, ממשיות והולמות, וישביחו את הרגעים של מנעדי איכויות אושרם . d . דרך , גם במובן של הדרכה . הדרך למעשה מהווה מסלול, תנועה, מתווה המבדיל ומייחד את ההולך בו מיתר הדרכים של אנשים יחידים אחרים או קהילות אחרות . אומנם בחיי קהילה יש הכרה וראיית עולם משותפת-הדדית, אך היא עדיין מהווה חלק מדרכו של יחיד הקהילה, שהרי מהכרח טבעו כל יחיד בקהילה הינו "חי מסע אחד יחיד בזמן", כאמור ביסוד ה' . המשנה הסדורה מאמצת את גישתו של אפלטון, הממליצה על חינוך כמרכיב חשוב בדרכו של היחיד אֱלֵי ברכת אושרו, כפי שמבהיר האתונאי ב החוקים ל אפלטון , כתבי אפלטון , כרך רביעי, עמ' 54 ( תרגום : יוסף ג' ליבס, תל אביב : שוקן, 1964 ) : "שמי שנתחנך בדרך נכונה, הרי זה ייעשה בדרך כלל לאיש טוב . . . שאין כמוהו זכייה נאה שזכו לה המצוינים שבבני-האדם . ואם יש והוא טועה מהדרך הנכונה, אך ניתן להחזירו להווייתו, הרי שכל איש חייב לעשות כן לפי מיטב יכולתו, בכל ימי חייו, בכל עת ושעה" . וממשיך האתונאי לפרט בהמשך הפרק את חוקי תבונת המוסר אשר באחיזתם ומימושם יחיה האדם חיי אמת ואושר . מתודת המשנה הסדורה מכוונת לכך שהיחיד יפתח רגעים של מנעדי איכויות של ראייה והכרה בהירות ועמוקות התופסות את המציאות הממשית והאמיתית, בהתרחשות התופעות, ויראה ויכיר את איכויות ייחודו, את הווייתו הנצחית ההולמת, את סך כל פעילויותיו ההוֹווֹת . יראה שהתופעות רוחשות לא רק בגלל סיבתיות, אלא להפך הן רוחשות בהווה הנמשך ומשתנה, והסיבתיות היא חלק קטן מאוד בהתרחשותה של התופעה . המשנה רואה את חינוך ולימוד היחיד כדרך חיים, דרך לימוד נמשכת . הלימוד הנמשך מאפשר לכוון ולפעול באופן ממשי ומעשי עם ייחודו תוך שמירת הקוד האתי האנושי האוניברסלי . מתודת דרך לימוד המשנה הסדורה היא התרחשות מעשית, ובתוכה החינוך והלימוד הם כחוט השני המחבר בין פרקיה ושלביה, כמבואר ( להרחבה ראו מורהאנכי ) . a . ראייה — סוקרטס רואה ומכיר באפשרות של היחיד ללמוד וכתוצאה מכך 13 לחיות תוך השבחה באושר ובטוב . בחלק ז' של הפוליטיאה, כתביאפלטון , כרך שני, עמ' 426 , אומר סוקרטס : "הכוח הזה המצוי בנשמת כל אדם, והכלי בו לומד

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר