פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:285

285 א יד א ה אפ י ס ט מ ו ל וגי ת-ק וס מו ל וגי ת חיותו בקהילה, וראייה ממשית ואמיתית שלו בתוך קהילתו וסביבת מחייתו . כאשר היחיד חי באיכויות ראייה והכרה טובות בהירות וצלולות, הרי האפשרויות ל דרך השזורה בתשוקת "שמחה" לפעילויותיו, תוכניותיו וכיסופיו ממוקדות ובהירות יותר, ובכך יצר החיות "בריא" יותר ומשביח את איסוף הרגעים של מנעדי איכויות אושרו של האדם . c . בעיון למשפט 10 בחלק ה' של ה אתיקה , עמ' 376 , מסביר ואומר שפינוזה : "כל עוד אין לנו הכרה שלמה של ריגשותינו, הדבר הטוב ביותר שנוכל לעשות הוא להשיג במחשבתנו דרך חיים נכונה, או כללי חיים אמינים . . . וליישם אותם דרך קבע למקרים . . . שאנו נתקלים בהם בחיים, באופן שירחיבו את השפעתם על כוח הדמיון שלנו, ויהיו זמינים לנו תמיד" . שפינוזה בפועל, מדבר על דרך חיים הפועלת בתבונה מכיוון שהמציאות הממשית מפתיעה בהתחוללותה וכדאי שנפעל באופן יזום והולם בהתאם למצבנו בסביבתנו . ה משנהסדורה : כללית ( אישית ) , מכוונת את דרך היחיד ללימוד קבלת מהותו וייחודו תוך ראייה-הכרה בתפיסת מציאות ממשית ואמיתית של התרחשות עצמו בפעילויותיו השונות ומשתנות והתופעות בסביבתו . יסודות מפתח המשנה מרחיבים, מעמיקים ומבהירים את אופקי הראייה וההכרה, ומשמשים מישורים מרחביים, פתוחים, המגדירים היכל פתוח, המכיל את כל שלוש המשניות . לימוד יסודות ההכרה במפתח המשנה הסדורה ישביח באיכות רמת הקשב של היחיד אל עצמו ואל מכריו וראייתו את סביבתו תתחדד ותתבהר . האידאה האפיסטמולוגית-קוסמולוגית המשתנה היא הרחבת איכויות אופקי הראייה-הכרה שהינם מהות הדרך, דרך הלימוד , כמפורט ומבואר בפרק השני של המשנה הסדורה הראשונה ליחיד, או השנייה לקהילה באשר היא או השלישית, המראה פתרון למקרה הפרטי- כללי של סכסוך בין קהילות . המשנה הסדורה השלישית מציעה פתרון לסכסוך בהצגת פתרון קונקרטי, אך מרכיב בתוכו תהליכים דומים מאוד בסכסוכים בין קהילות אנוש . הסכסוך הוא גם " דרך " חיים, חיי סכסוך, כמו ישראל-פלסטין . מאחר ש דרך האנוש והקהילה רצופה לכל אורכה הנמשכת ברציות, היפעלויות ורגשות, ואם ראיית והכרת ה" דרך " הפתלתלה ומשתנה אצל היחיד והקהילה בהירות וממשיות, הרי שיהיו היחיד והקהילה פועלים מצד התבונה . בכך יחיו

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר