פרק שני: דרך (ראייה־הכרה)

עמוד:284

284 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה הכרה בהירה וצלולה כדי שלא למעוד או לטעות בה . היחיד, בדרכו, גם חווה עצב ממחלות ופציעות בריאותיות פנימיות לגופנפשו בדרכו הנמשכת, האחת והיחידה . נראה כי גם כאן בדרך של עצב וסבל, לא רק כדאי להיות בראייה-הכרה בהירה וצלולה, אלא לרתום לדרך האישית, אם אפשר, את הקהילה והסביבה לפתרון הבעיה הבריאותית של הגופנפש הקונקרטי באופן הולם ליחידי הקהילה . המשנה הסדורה איננה רואה הבדל בין הפעלות חיצוניות או פנימיות, מאחר שהן רוחשות כל העת יחדיו . דרך היחיד היא לא אטומה או סגורה, כי אם להפך — הדרך פתוחה תמיד, הדרך היא אפשרית, זו הדרך שלך, האחת, האי-שלמה, המשתנה בעצם הליכתך . הפתיחות מאפשרת לראות ולהכיר, הפתיחות בדרך מאפשרת לרעיונות אחרים וחדשים הן עבור היחיד הן עבור הקהילה, הפתיחות פנימה והחוצה מאפשרת נשימה, העצמה ב"רוח חיים" ואיכותיות של אנרגיית החיים, כמבואר ביסוד ד' לעיל . שפינוזה ממשיך ואומר ( שם, עיון, עמ' 299 ) : "לעולם לא נוכל להביא לכך שלא נזדקק לשום דבר מחוצה לנו לשם שימור ישותנו, ושנחיה ללא מגע ומשא עם דברים הנמצאים מחוצה לנו . ואשר לנפש, ברור ששלמות שכלנו הייתה נגרעת לוא הנפש הייתה נמצאת אך לבדה ומבינה רק את עצמה . מכאן שאנו צריכים להשתוקק להרבה דברים מועילים המצוים מחוץ לנו" . להבדיל משפינוזה, אומנם בהכרח היחיד, הסובייקט, לעולם יהיה סובייקטיבי לראייתו והכרתו וביחסים פתוחים בין הפנים לחוץ, אך המשנה הסדורה רואה את האנוש כ"יש" אונטולוגי, גופנפש חי, כמבואר, המתהווה ומשתנה ומתכלה באותה העת בהדדיות לאורך דרכו, מסעו האחד, סובייקטיבי, יחיד, בזמן . דרך ההיפעלויות, פעילויות אחרות השזורות בפערי ציפיות ואכזבות מאנשים, חפצים והטבע עצמו, מקבלים ערך סובייקטיבי של "טוב" ו"רע" לאורך הדרך הנמשכת . ברוב המקרים מתרחש מחסור וצמצום של ראייה-הכרה בהירה ומזוקקת ומתרחשת תפיסת מציאות חיים חרדתית ונפחדת מאוד, הנשענת על סברות שווא ועל דמיון . יחיד זה רואה ומכיר בישותו ובמהותו רק במהלך ניסיונותיו הממשיים והאמיתיים עם עצמו וסביבתו וכל סביבתו נשענת על סברות שווא ודמיון והיחיד נשאר "לכוד" בתפיסת מציאות שקרית ודמיונית ואיתה היחיד לכוד בדרכו האחת, היחידה . לכן ב משנההסדורה : כללית ( אישית ) , בכל ארבעת השלבים שבפרק השני, " דרך ", מביאה מתודת המשנה את היחיד הסובייקטיבי לידי ראייה-הכרה ממשית אמיתית של מהותו ההולמת את אופן

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר