פרק ראשון: מטרות־על (משמעות־רוח)

עמוד:279

279 א י ד אה א ונטו ל וג י ת-ט ר נ סצנד נ ט י ת b . המשנה הסדורה רואה את איסוף הרגעים של מנעדי איכות אושרו כדרך חיים, אשר בה היחיד חי ב הגשמה פעילה , בהרמוניה . ההגשמה היא ממשות בפועל, ההגשמה היא תהליך ואין היא נקודה אוטונומית בזמן הנמשך והמשתנה . היא איננה תחנה סופית . כל עוד היחיד חי, עליו לשאוף להגשמה פעילה, הגשמה בפועל . a . הגשמה פעילה — המשנה הסדורה טוענת : ההבדל בין "יש" ל"אין" היא 127 פעילות, תנועתיות כלשהי, המתרחשת במציאות הממשית, תופעה הווה ורוחשת . "פעילה" מלשון הווה, כל משך הזמן, הארת משך הזמן, דולקת, on . ב מאמרקצר עלאלוהים,האדםואושרו , חלק שני, פרק שמונה עשר, סעיף ( 8 ) , עמ' 169 , אומר שפינוזה : "הכרה זו מביאה אותנו לייחס הכל לאלוהים ולאהוב אותו בלבד, כי הוא הנהדר והשלם ביותר, ובכך להקריב לו את עצמנו כליל . שהרי בזה קיימת בעצם הן עבודת אלוהים האמיתית והן ישועתנו הנצחית ואושרנו" . להבדיל מ שפינוזה לראייתו ותקופתו, הרואה הייררכיה בין אדם ואלוהים עם שאיפה לשלמות ואחדות אלוהית, המשנה הסדורה רואה ומכירה בכמיהתו ושאיפתו של בן-האנוש לפעילויות איכותיות המגדילות את מספר ומשך הרגעים של מנעדי איכויות אושרו והיא ממליצה לשפר באיכויות הראייה וההכרה את תפיסתו את המציאות והתופעות הרוחשות כשהוא ביניהן . לכן באיכות צלולה ובהירה של ראייה-הכרה את המציאות הממשית, אין הפרדה בין היחיד הלומד לבין הטבע הטובע, בהיותו חלק משתתף באופן פעיל בבריאה, יצירה ועשייה בפועל ואושר אהבתו תזרח לכל עבר . ב מאמרתיאולוגי-מדיני , הערות המחבר, עמ' 233 , אומר שפינוזה : "ולעניין החוק האלוהי הטבעי, שמצוותו העליונה היא, כאמור, אהבת אלוהים, אני מכנה אותו בשם חוק באותו מובן שהפילוסופים קוראים בשם חוק לכללים המשותפים של הטבע שעל פיהם נעשה הכל . כי אהבת אלוהים אינה ציות אלא מעלה המצויה בהכרח באדם המכיר את אלוהים כיאות" . המשנה הסדורה טוענת שאין האנוש מטבעו יכול להמשיג ולהכיל את האלוהים האפשרי בלבד, כמבואר לעיל . לכן, מלכתחילה, כל אשר האנוש יכול להגיע במציאות ממשית אפשרית ולא הכרחית הוא להרחיב את ממדי ההכרה אֱלֵי עֵבר אופקים חדשים ועמוקים דרך לימוד מפתח המשנה הסדורה את עשרת היסודות ההכרתיים . לכן בין היסודות ההכרתיים קיים יסוד י' כחלק מגשים ופעיל במפתח המשנה הסדורה, והוא אומר : "האהבה היא טעם חיי אנוש" . זוהי

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר