פרק ראשון: מטרות־על (משמעות־רוח)

עמוד:278

278 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה התרחשות ההוויה ולכן "פעמים חלק ממנה מודע ומואר" לאדם, ופעמים זאת ה"תודעה כללית" הפותחת ליחיד, לאדם, את האינטואיציה הטבעית האמיתית, את הקוונט היקומי לראייה-הכרה מוארת ומודעת . a . הגשמה — במשפט 28 בחלק ד' של ה אתיקה , עמ' 306 , אומר שפינוזה : 126 "ידיעת אלוהים היא הטוב העליון של הנפש, ומעלתה הטובה העליונה היא לדעת את אלוהים" . להבדיל משפינוזה, לראייתו בתקופתו, המשנה הסדורה רואה את מנעד ה"טוב" או מנעד ה"רע" של הגופנפש כשאיפה, כחתירה, להתאחד עם ה"טוב" או ה"רע" הקהילתי, לאמץ אותם במנעדם כחלק מהאתיקה הפועלת, ה מגשימה את היחיד הסובייקט הקונקרטי . האחדה זו של הגדרת ה"טוב" וה"רע" עם ערכי הקהילה היא אובייקטיבית לקהילה אך סובייקטיבית ליחידים אחרים בקהילות אחרות . כבר קבע הרמב"ם ב מורהנבוכים שאין "טוב" או "רע" מצד הטבע, אלא אמת ושקר בלבד, כך שאין "טוב" עליון מהטבע של הגופנפש, אלא ישנה מהותו הפועלת, נשמתו, שהיא סך כל פעילויותיו הגשמיות, הממשיות, בהווה הנמשך ומשתנה . ראייה-הכרה בהירה זו משביחה את הרגעים של מנעדי אושרו ומביאה לידי ידיעת ההוויה באופן של משתתף בה עד בוא עיתו . יכולת זו נמצאת בידי מעט מאוד יחידים בודדים, והיא מאירה להם דרכם ללא חרדה ופחד תוך הגשמה פעילה של סגולותיהם הטובות . מעטים הם אלו אשר גם בפוסעם לעֵבר המוות, ראייתם והכרתם בהירה וצלולה תוך קבלת אור ה"תודעה כללית" בהתרגשות . עקב מגבלות ראייתם הנוכחית, לרוב בני-האדם קשה ידיעת הטבע הטובע באופן מציאותי, ממשי ואמיתי, תוך הגשמתו בפועל . כיום, היחיד, כמעט בכל מקום על פני האדמה, חי בהוויה דואלית וסיבתית, הוויה קיצונית לא רק עם מושגו של האלוהי ההכרחי בטבע, אלא גם עם סביבתו וקהילתו . ה משנה סדורה : כללית ( אישית ) מכילה מתודת לימוד אשר מאפשרת לכל בן-אנוש למיין ולסנן את ראייתו והכרתו בתפיסתו את המציאות הממשית האפשרית בפועל . 128 ( מימוש אִידֵאַת חיי אנוש ) 127 , הרמוניה 126 פעילה 2 . הגשמה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר