הקדמות לשלוש משניות אתיות־פילוסופיות

עמוד:255

255 ה קד מו ת ל ש ל ו ש משניו ת את י ות-פיל ו ס ו פי ו ת ביותר, ואין זה אלא האיש שמלכותי הוא מאין כמותו ומולך על עצמו" . אחד מיסודות הלימוד במשנה הסדורה הוא לראות ולהכיר ולתפוס את מציאותו הממשית של עצמו וסביבתו, את ה" אנכי " שהוא, ייחודו, מלך על עולמו, לקבל ולממש את עצמו בפועל . כל זאת ועוד, תוך שאיפה לעקרונות מוסר אוניברסליים . כיום, המשנה הסדורה רואה את המוסר האוניברסלי כפי שעקרונותיו הוסכמו ונחתמו על ידי המדינות החברות באו"ם . אומנם הוא לא מושלם והוא משתנה בעקבות הנסיבות, אך אליו הקהילות היום צריכות לשאוף, לחוקה התואמת במוסריותה ובאתיקה שלה לזכויות האדם, כבודו וחירותו, כפי שהם מוגדרים בחוקת האו"ם . גם האתיקה האנושית, המוסר, כנאמר לעיל, הוא יחס בין "ישים" בקהילה- מדינה . היחיד מושפע מהמוסר המקובל בקהילה-מדינה ל"טוב" ו"רע" על מנעדיהם . מאחר שכל המרחב מלא בידע האוחז אפשריות פעולה יחד עם פעילויות קונקרטיות, הכול אונטולוגי כאמור . גם האתיקה והמוסר הם אונטולוגיים, ולכן המוסר-אתיקה אינו מעל הטבע, אלא בטבע הטובע בהתאם לתפיסת מציאות הולמת . האתיקה והמוסר הם ראייה-הכרה אפיסטמולוגית של המציאות הממשית כ"טובה" ו"רעה" בהתאם, ומשתנה מקהילה-מדינה אחת לשנייה . האתיקה והמוסר גם משתנים בהתאם להיסטוריוגרפיה האנושית, ולכן באים יסודות ח' ו-ט' במפתח המשנה הסדורה, הרואים באמונה ובדת בסיס אתי משותף ואפשרי שהתפתח להיום גם לאמנות זכויות אדם החתומות באו"ם . המוסר האוניברסלי הוא אוטופי במהותו ואליו צריך לשאוף, הוא אפשרי כי המציאות אפשרית . היחיד והקהילה נעים במסעם האחד, היחיד, בזמן, תוך צמצום חרדותיהם ופחדיהם באתיקה חברתית מאוששת, והם ישביחו במשך הרגעים של מנעדי איכויות אושרם ויהיו מלכים על עולמם ( להרחבה ראו : ביאורים 33 , 42 , 58 , ,84,129 135 ו מורהאנכי ) .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר