הקדמות לשלוש משניות אתיות־פילוסופיות

עמוד:253

253 ה קד מו ת ל ש ל ו ש משניו ת את י ות-פיל ו ס ו פי ו ת ההווה, את זמננו, ומאפשרים לנו לפתח את מהות ייחודנו ולהביא לכך שנחיה באיכויות ראייה והכרה בהירות וטובות יותר, ובכך חופשיות יותר מחרדות ופחדים . מתודת המשנה הסדורה מכילה דרך פועלת המאפשרת ליחיד לראות ולהכיר ולתפוס את המציאות הממשית והאמיתית שלו בקהילתו וסביבתו ובכך לצמצם את חרדותיו ופחדיו הנובעים ממטען הזיכרון הגנטי המורש לו אל מול ההווה המתרחש בפועל . 12 . במשפט 42 והאחרון בחלק ה' של ה אתיקה , עמ' 402 , אומר שפינוזה : "ברכת האושר איננה פרס על מעלה טובה, אלא היא עצמה מעלה טובה : ואיננו נהנים ממנה מפני שאנו בולמים את תאוותינו, אלא להיפך : כיוון שאנו נהנים ממנה, יש ביכולתנו לבלום את תאוותינו" . המשנה רואה ומכירה בדינמיות הקיימת ברגעי משך מנעדי איכויות האושר . האושר על פי המשנה הסדורה הינו מצב נפשיגופני, גופנפש, אפיסטמולוגיה המלווה את היחיד וקהילתו לאורך מסעם המשותף בזמן, הגורם לנו שמחה וחיות למימוש פועל ונמשך של עצמנו, מהותנו . האושר האמיתי, האיכותי הוא-הוא הפרס על דרכינו הרואה ומכירה באופן בהיר ותופסת את המציאות הממשית האמיתית, היא-היא המעלה הטובה, כפי שמכנים אותה סוקרטס , אריסטו , שפינוזה ואחרים . 13 . סוקרטס בפי אפלטון מחפש הגדרה כללית לסגולה הטובה ואומר ומסביר ב מנון שהיא קיימת בזיכרון המולד של כל אחד מאיתנו ולמעשה עלינו ללמוד לראות, להכיר ולגלות את הסגולה הטובה, ומגדיר את אופיו של מחפשה ( כתביאפלטון , כרך ראשון, עמ' 431 ) : "אדם אמיץ-רוח הוא ולא יאמר נואש בדרך חיפושיו" . וממשיך ואומר ( שם , עמ' 444 – 445 ) : "שבהנהגת התבונה מביאים כל השתדלויות הנשמה ומאמציה בסופם לידי אושר . . . הסגולה הטובה היא תבונה", וממשיך ואומר בעמ' 462 :

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר