הקדמות לשלוש משניות אתיות־פילוסופיות

עמוד:248

248 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה ובקבלת מהותם הפנימית, בשילוב פעילויותיו של הגופנפש, אלא עסוקים ברכישת כלים להתמודדות מול סביבה מנוכרת . ברובם, הם נעים על הקשת בין ביטחון כלכלי לאגו . היחיד חי בתוך חברת צריכה משומנת ודימויי אושר מעצבים את השתקפות חייו . לכן, בבסיסם, רוב בני האדם אינם מאושרים והם מחליפים "אושר" בצריכה . אומנם מספר בני האדם גדל מסיבות שונות, אך איכות חייהם במובן של אושר יחידני, אישי, עדיין לא השתנתה . ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה מתייחסת לכל יחיד וקהילה על פני האדמה ורואה שהמציאות היא אפשרית ולא הכרחית . יותר מכך, עקב זרימת המידע והשיפור באיכותו, ידעו יותר ויותר בני אדם כיצד לסנן את הדימויים המשפיעים על חייהם . תופעה זו תאפשר לרבים יותר ללמוד באמצעות מתודת המשנה הסדורה את מרכיבי ישותם ומהותם . 9 . בעיון למשפט 39 ב אתיקה , עמ' 319 , מבסס שפינוזה את תורת ההכרה שלו בכך שהוא טוען שרצף התכונות המאפיינות את נפש-גוף האדם לתפיסתו, זהותו של היחיד, הן הקובעות את מהותו . והוא ממשיך ואומר ( אתיקה , חלק ה', משפט 23 , עמ' 385 ) : "נפש האדם אינה יכולה להיהרס לחלוטין עם הגוף, אלא נשאר ממנה דבר מה שהוא נצחי" . המשנה הסדורה מכירה בהפרדה שעושה שפינוזה בין הנפש של היחיד לגוף הקונקרטי של היחיד, שהנפש כאופן לנשמה האידאית הבלתי משתנה, בוחרת את גופה הקונקרטי ומתאחדת איתו, מתאחדת עם הבשר . הנפש היא כמו המונדה של לייבניץ , היא נצחית לעד, אולם לראיית המשנה הסדורה נצחיותה אינה נמדדת אלא בסך כל הרגעים של חייה, מחשבותיה ורגשותיה . כלומר, נצחיות אינה פועלת על ציר הזמן, אלא מתגלמת בסופיות האדם . לעומת שפינוזה , המשנה הסדורה רואה ומכירה שהגוף הוא רוח והרוח היא גוף, למעשה האנוש הוא גופנפש, אחד ויחיד, נצחי בייחודיותו . המשנה הסדורה מסכימה עם שפינוזה ורואה את הרצף,

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר