הקדמות לשלוש משניות אתיות־פילוסופיות

עמוד:247

247 ה קד מו ת ל ש ל ו ש משניו ת את י ות-פיל ו ס ו פי ו ת והסביבה של היחיד, מאבחנת ומבררת את דימוייו . כל זאת באופן דינמי, הן בין פרקי המשנה והן לאורך דרך חייו של היחיד בהיותו עובר תהליכים ושינויים בלתי פוסקים עד תום . 8 . בעיון למשפט 18 בחלק ד' של ה אתיקה , עמ' 299 , אומר שפינוזה : "יסוד המעלה הטובה הוא אותה חתירה שכל אחד חותר להשתמר בישותו, והאושר מונח ביכולתו של אדם לשמר את ישותו" . ביסודות ו' ו-ז' מגדירה המשנה הסדורה וטוענת שתהליך היצירה הוא בעיצומו והחתירה לחיות נמצאת באנרגיית החיים כולה על כל סוגיה ומינה . אנרגיית החיות באנוש באה לידי ביטוי בכל הריגשות לסוגיהן, ופעמים משביחות אותו ברגעי משך איכות מנעדי אושרו ופעמים רבות יותר משמרות ומקבעות אותו בסבלו ומועקתו . כדי שאדם ידע לשמֵר ( מלשון "התמד" ) ולהשביח את איכות מנעד משך אושרו עליו לראות ולהכיר את עצמו באופן מציאותי, ממשי ואמיתי ככל האפשר . כמבואר על ידי סוקרטס ל קריטיאס , "דעת עצמו, ואני מסכים עם מי שהקדיש בדלפוי את הכתובת הזאת . . . דע את עצמך" ( כמבואר ב כתביאפלטון , כרך ראשון, כארמידס , עמ' 158 , הוצאת שוקן, תרגום : יוסף ג' ליבס ) . כפי שהתוודה פידרוס על כיסופי נשמתו לידיעת עצמו : "עדין אין בידי, לפי הכתובת שבדלפוי, ידיעת עצמי" ( כתבי אפלטון , כרך שלישי, פידרוס , עמ' 355 ) . מתודת המשנה הסדורה מאפשרת ליחיד והקהילה לחתור ולהכיר את ייחודם שלהם ובכך מאפשרת להם לא רק לשמר את ישותם, אלא לפתח אותה להוויה פעילה המגשימה את עצמה . כל מארג הריגשות והחושים הוא דרך פועלת לאנרגיית החיות של האנוש והקהילה . המשנה הסדורה רואה את יסוד ה"מעלה הטובה" ( כפי שתופס שפינוזה ) בהיות היחיד והקהילה שואפים וחותרים להגיע להגשמה פעילה של מהותם ההולמת, שהיא הרבה מעבר לשימור ישותם . רוב בני האדם כיום לא עסוקים בלמידת ישותם ההולמת, או בהכרת

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר