הקדמות לשלוש משניות אתיות־פילוסופיות

עמוד:239

239 ה קד מו ת ל ש ל ו ש משניו ת את י ות-פיל ו ס ו פי ו ת את המציאות הממשית . לתפיסתי, שפינוזה , לתקופתו, מיהר להביא את האלוהים לשלמות חובקת כול, כתפיסת של דקארט לפניו . הוגים אלו, כדואליסטים סיבתיים, הצעידו אותנו עד הלום בתפיסת הזמן ובתפיסת התופעות, על כל הבעיות הנגזרות ממנה . לעומתם, המשנה הסדורה מציעה אפיסטמולוגיה, ראייה והכרת מציאות שאינה רק מדברת על הרחבת מרחבי ההכרה ( יסודות ההכרתיים במפתח המשנה, כאמור ) , אלא מציעה תפיסת מציאות אחרת שבה הסיבתיות אינה אלא חלק קטן ממנה . תופעה במרחב, למשל אדם, הסיבתיות פועלת רק כאשר היחס, שהוא המשמעות הפועלת, אוחז רק בפעולה אחת אפשרית בלבד, כמו ייצור של סוג חומצת אמינו, ואילו התופעה כולה רוחשת בהווה הנמשך ומשתנה ונמצאת ביחסים רבים עם עצמה והסביבה . דהיינו יש הרבה אפשרויות פעולה ביחס אחד, וכל שכן ביחסים רבים . להרחבה ראו : הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה . המשנה הסדורה רואה את התופעות רוחשות במרחב ההווֶה, התרחשות בהווה הנמשך ומשתנה . לתפיסתי, חץ הזמן אינו נע מעבָר, להווה לעתיד . זאת אשליה, גם על פי דעתו של איינשטיין . הזמן הוא יחס, כנאמר לעיל, יחס השינוי בין "ישים" אונטולוגיים במרחב רוחש ומשתנה . ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה היא משנה אתית חברתית שיש בה תפיסת מציאות חדשה ואחרת . הראייה וההכרה המוצעת, נמשכת מרמת הכרה מדרגה ג' ' דעת שבהסתכלות ' כפי שמוגדרת על ידי שפינוזה ( שפינוזה , אתיקה , עמ' 173 ) ואילך אל רמות הכרה נוספות . המשנה הסדורה מוסיפה ואומרת שקיימות אפשרויות במציאות הממשית, שהיחיד יהיה מסוגל לפעול באופן של 'יוזם' ו'פועל' בספונטניות-אינטואיטיבית, בהיותו נמצא בהרמוניה עם נפשגופו וסביבתו . במצב זה, איכות ראייתו והכרתו של היחיד, מהיותו חי ופועל באופן הולם כאיבר אחד עם הסובב עם ה- essence ה- self ה" אנכי " של מציאות עצמו וסביבתו המתרחשת בפועל .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר