הקדמות לשלוש משניות אתיות־פילוסופיות

עמוד:238

238 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה באנרגיית החיות ומשחרר את היחיד מכבלי הרגעים של הזמן המשתנה . דרגת ההכרה הרביעית, כהמשך לשלוש דרגות ההכרה של שפינוזה, מובילה לממד של רגעים ארוכים ובהירים של מנעדי איכויות האושר, חוויה עוצמתית בשלוותה ומכילה והווָה חיות ממשית ואמיתית של ההוויה הרוחשת . זוהי ראייה-הכרה של התרחשות הווייתית מציאותית ממשית ואמיתית, תוך הגשמה אישית פעילה . פעמים, בדרגת הכרה ראשונה של שפינוזה , יש לו ליחיד רגעים של מנעדי איכויות אושר אשר נובעים מניסוי ותהייה . לאחר, בדרגת ההכרה השנייה, חוויות של איסוף רגעים של מנעדי איכויות אושר בזמנים רבים יותר מהראשון והתמדתם ארוכה יותר מהראשון . לאחר, בדרגת ההכרה השלישית, הלומד להגשים את מהותו, נשמתו הפועלת משמעויות הפועלות את היותו, תוך קבלה ואהבה . חוויות איסוף רגעים של מנעדי איכויות אושרו הן גם רבות ומתמידות אך גם איכות האושר שבו, משפיעה הרבה יותר באופן אקטיבי בחיי הקהילה . לפיכך, המשנה רואה ומכירה ב" משך מנעדי איכויות האושר ", דרגות איכות והתמד מוחלטות לסובייקט היחיד ההווה והחווֶה . המשנה הסדורה לא מבדילה בין זכר ונקבה לעניין "משך מנעדי איכויות האושר" . המשנה הסדורה רואה ומכירה שקיימת במרחב המציאות הממשית והאמיתית אפשרות ליחיד וקהילתו, לממש ולחוות את חייו במנעד איכויות אושר אשר אליהם כיסופיו . כפי שסוקרטס האלוהי בפי אפלטון מתאר את תוצאותיה של הסגולה הטובה באומרו בפוליטיאה ד, כתביאפלטון כרך שני, עמ' 325 : "מסתבר אפוא, שסגולה טובה הריהי מעין בריאות ונוי ומצב מתוקן של הנשמה, וקלקלה — מחלתה וכיעורה וחולשתה של זו" . 5 . המשנה הסדורה מכירה באפשרות ממשית לחוות ולחיות בראייה- הכרה איכותית שאיננה רק דואליסטית סיבתית, כפי ששפינוזה תפס

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר