הקדמות לשלוש משניות אתיות־פילוסופיות

עמוד:237

237 ה קד מו ת ל ש ל ו ש משניו ת את י ות-פיל ו ס ו פי ו ת בשם תבונה וכן הכרה מן הסוג השני" ( true belief, good desires ) . בדרגה זו היחיד פועל מתבונה, בדדוקציה המאפשרת לראות ולהכיר באידאות אמיתיות בתופעות הטבע . 3 . ( שם ) " דעת שבהסתכלות . וסוג זה של הכרה מתקדם ועובר מן האידיאה ההולמת של המהות בפועל [ הצורנית ] של תוארי אלוהים כלשהם אל הידיעה ההולמת של מהויות הדברים" ( clear knowledge, scientia intuitiva ) . בדרגה זו היחיד יודע באופן אינטואיטיבי טבעי את האמת האידאית תוך איכות ראייה והכרה בהירות וצלולות, היוצרת חוויית איחוד והזדהות עם "העצם'" האלוהי השפינוזיסטי, עם המהות . הוא מוסיף ואומר ( שם, משפט 47 , עיון, עמ' 180 ) : "כיוון שהכל נמצא באלוהים ומושג באמצעותו אלוהים, נוכל להסיק מהכרה זו ריבוי גדול של דברים המוכרים לנו באורח הולם, וכך ליצור אותו סוג שלישי של הכרה" . המשנה הסדורה מכילה ומהווה מתודה ללימוד היחיד והקהילה לראות ולהכיר את המציאות הממשית בדרגות הכרה השונות של שפינוזה, בעיקר בדרגה השלישית, וביכולתה להביא את האנוש והחברה לאיכות ראייה והכרה מסוג חדש ואחר : הרביעי והלאה שאינם היררכיים, שאליהם המשנה הסדורה חותרת . מתודת המשנה הסדורה מאפשרת ללומד לנוע בין איכויות הראייה וההכרה . ככל שהוא נע באיכויות טובות יותר, כך הוא נמצא בהגשמה פעילה יותר, תוך כדי שלווה ושביעות רצון, חווֶה באיכות ראייה-הכרה תוך ידיעה בפועל את איסוף הרגעים של מנעדי איכויות האושר . המשנה רואה איכויות שונות גם לרגעי האושר, שהינו מצבה של נפשגוף דינמית, מחד, יחסית לקהילה ומאידך, אבסולוטית ליחיד האנוש . האושר הינו תחושת גופנפש ממשית, שמכילה סיפוק וקבלה של מהותו, נשמתו ההווָה של היחיד בזמן ומרחב נתון . ככל שמרכיבי החרדה והפחד מצטמצמים ופוחתים, תחושת האיסוף של מנעדי איכויות האושר גדֵלה ועולה, אנרגיית החיות מתגברת, והקונטוס גובר ועולה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר