הקדמות לשלוש משניות אתיות־פילוסופיות

עמוד:236

236 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה כאשר בפועל, הגשמה פעילה של מטרות-על של היחיד נוגעת, מחברת ומציתה הוויה פעילה במהותו של היחיד . קיים מושג שאיתו חיים בני אנוש ששואפים ופועלים למצוא את "תכליתם העליונה האחת", לתפיסתם, כמו בדת, בטכנולוגיה ובאומנות, כאשר בפועל, האנוש הוא רב תכליתי . נכון ישנם פעמים שהוא מקדיש יותר מזמנו לעשיית תכלית אחת בעוד שבאחרות פחות, דבר המשתנה במשך חייו . הפרק השני מראה " דרך ( ראייה-הכרה ) " אפיסטמולוגית איכותית התופסת את המציאות הממשית, ההווָה ופועלת דרך . בפרק השלישי והאחרון, המשנה הסדורה מציגה את המימוש בפועל, " מימוש ( פעולה-חומר ) " . כל שלושת פרקי המשניות פועלים זה בזה, מתייחסים זה אל זה וכולם מרכיבים את האנוש במסעו בחיים . וכפי שאומר יסוד ה' במפתח המשנה : "חיים מסע אחד, יחיד, בזמן" ובהיות אדם מכיר זאת בתבונתו הטהורה וראייתו הצלולה וברורה, אזי מתקיים יסוד י' כאחד מהיסודות ההכרתיים של מפתח המשנה הסדורה, "אהבה היא טעם חיי אנוש" ככוכב השחר הזוהר . 4 . אומר סוקרטס האלוהי ב פוליטיאה ו, כתביאפלטון כרך שני, עמ' 420 : "קבל-נא ארבעה מצבים אלו המתהווים בנשמה : 'הכרה שכלית' — כנגד העליון, 'מחשבה' — כנגד השני במעלה : ואילו לשלישי — הקבּל 'אמונה', ולאחרון — 'דימוי'" . ראייה המקבילה ודומה ל- 3 דרגות ההכרה של שפינוזה . בעיון 2 , בחלק ב של ה אתיקה , עמ' 172 , מגדיר שפינוזה שלוש דרגות הכרה אפשריות באנוש, אבל בסדר הפוך : 1 . "הכרה מן הסוג הראשון, סברה , או דמיון " . בדרגה זו היחיד סביל ומופעל על ידי הרגש, דרך ניסיונו המוגבל על פי אינדוקציה, ורוב רגשותיו מופעלות על ידי גורמים חיצוניים . 2 . ( שם ) : "מתוך כך שיש לנו מושגים משותפים ואידיאות הולמות של תכונות הדברים ולזה אקרא

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר