הקדמות לשלוש משניות אתיות־פילוסופיות

עמוד:234

234 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה ובעלי אמונות שווא . עדיין, דרכם בחייהם של אלו מבני האדם אשר ילכו אחר איסוף רגעים של מנעדי איכות אושרם האמיתי על פי התבונה, על אף הכאב הבלתי נמנע הקיים בכל דרך, תהיה צלולה יותר, בהירה יותר, טובה, משתפת ואוהבת יותר . ראייתם והכרתם תתפוס את המציאות הממשית האמיתית על תופעותיה הרוחשות ומשתנות במשך זמן ההווֶה . בתפיסה חדשה זו התופעות רוחשות בהווה הנמשך ומשתנה וחייו של היחיד והחברה יהיו עם פחות חרדות, פחדים וסבל ועם יותר שמחה ויצירה . המשנה הסדורה אינה נאיבית לממשותו האמיתית של רוע, רשע וכאב המוטל חזור ושוב על היחיד והחברה . המשנה הסדורה אינה ממליצה על שימוש בכוח כדברי קהלת ( ט, יח ) , אלא על שימוש בחוכמת-התבונה בחלוקה והשקעה של משאביה ואוצרותיה של הקהילה או היחיד על משאביו, כדי להפחית חרדות, איומים ופחדים ( הרחבה בפרק השלישי, שלב 1 : "חוליי אנוש נובעים גם מחרדה ופחד, המחוללים סבל שנאה והרס לעצמו ולסביבתו" ) . 2 . בפתיחה ל מאמר על תיקון השכל , סעיף ( 1 ) , עמ' 21 , אומר שפינוזה : "על כן גמרתי אומר לבסוף לחקור, אם יש איזה דבר שכולו טוב ושיוכל להעשות מנת חלקי ואשר הוא לבדו יפעיל את הרוח" . למשנה הסדורה יש פתיחה כפולה . ה אחת מופיעה לפני מפתח המשנה ( היסודות ההכרתיים ) , המסבירה את מתודת הרחבת אופק ועומק הראייה-הכרה ( אפיסטמולוגיה ) , כמה שיותר רחוק אל עבר גבול אופק הראייה האפשרי מבחינת התבונה, השכל וההכרה . משם והלאה המשנה הסדורה לא רואה או עוסקת בהסברים תאולוגיים על אלוהים אפשריים הפועלים בנו ועלינו, כמבואר לעיל . הפתיחה ה שנייה מופיעה כאן, לפני שלוש המשניות ומבארת את משנת היחיד והקהילה, עבור כל יחיד וקהילתו באשר היא, להגיע לטוב, אושר ואהבה אישית ואיכותית יותר

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר