הקדמות לשלוש משניות אתיות־פילוסופיות

עמוד:233

233 ה קד מו ת ל ש ל ו ש משניו ת את י ות-פיל ו ס ו פי ו ת 1 . ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה , מכירה ברוח-הזמן של המציאות ההווָה והעכשווית, ולומדת מדרכיה של האנושות לאורך משך אלפי השנים שחלפו . תרבותנו הכתובה או התקשורת הסמלית אינה עתיקה במובנו של הטבע הטובע . סלע על גדות הנחל במדבר עובר את דרכו אל הים במשך מאות אלפי שנים, כך שבכל הנוגע להבנתנו את עצמנו כיחידים וכחברה, לנוכח החיים בסביבת הטבע הטובע בתופעותיו המשתנות, האנושות עודנה בתחילת דרכה . יתר על כן, המשנה הסדורה רואה את האנוש כפועל ונפעל לנוכח חרדות ופחדים פנימיים וחיצוניים קשים . לכולנו ברורה וידועה המשמעות הפועלת של חיים מתוך חרדה ופחד . מחתירה בלתי פוסקת לכוח כתחליף לביטחון, במקום לחתור לאיסוף רגעים של מנעדי איכויות האושר, האנוש נאחז באמונות שווא . כפי ש שפינוזה אומר בהקדמה ל מאמרתיאולוגי-מדיני , עמ' 1 : "לכן רוחם של הרוב נוטה עד-מאד להאמין לכל דבר, וכל זמן שהרוח שרויה בספק, ניתן על-נקלה לתלתלה אילך ואילך" . ארתור שופנהאור אומר ומסביר במבוא ל הגיונות שלו ( הוצאת שוקן, תרגם ד"ר צבי וויסלבסקי, עמ' 11 ) : "העולם שבו שרוי כל אדם תלוי קודם כל בתפיסתו שהוא תופס אותו" . המשנה הסדורה מכוונת לכך שהיחיד והחברה יקטינו את רמות החרדה והפחד הסובייקטיביות והיחסיות על ידי לימוד מכוון ועקבי של מהותם וסביבתם . בכך ישאף היחיד ליותר איסוף רגעים של מנעדי איכויות אושר בעולמו יחד עם ייחודו בקהילתו . עיקרון זה תקף כמובן ברמה של יחידים וחברות כאחד, ומכוון לכדור הארץ, ארץ חלב זבת ודבש, ובו אנושות החיה ופועלת, מתוך בסיס אתי אנושי, חברתי ואוניברסלי ( ראה הרחבה בפרק שני, שלב 1 : " הכרה באי השלמות " ) . יאמרו הספקנים : זוהי נאיביות, העולם אכזר, רק כוח ועוצמה מסירים את החרדה והפחד ואחראים לסדר וחוק בקהילה . חרדתם-פחדם של בני האדם עמוקים כל כך עד שליטה ברגשותיהם והיפעלויותיהם ורובם לא חזקים בגופנפשם

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר