הקדמות לשלוש משניות אתיות־פילוסופיות

עמוד:232

232 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה באיכויות אושרם . והיה אם עיסוקיו של אדם אינם בכללותם מעלים את איכות אושרו, אזי ראוי שילמד לראות ולהכיר את מציאותו הממשית ואת מהותו הפועלת, ומשם ימצא את עיסוקו באופן מעשי . אומנם לכל יחידי האדם יש אידיאת האדם המשתנה והממשית, כמו שלכל סוגי העלים של עץ הסיגלון יש אידיאת עלה הסיגלון המשתנה והממשי, אך בכל אחד מפרטי האדם הקונקרטיים או העלה הבודד, היחיד הסובייקטיבי, יש ייחודיותם ונצחיותם . יהודה הוא לא שלומית, ושלומית איננה דניאל, כל אחד ואחת מאיתנו הם עולם ייחודי לא רק באופן שבו הם רואים ומכירים את המציאות, אלא גם באופן שהם פועלים ומופעלים במציאות . לפיכך, גם איכות האושר היא יחידנית ובעלת מנעד רחב של איכויות . בתקופתנו, עיצוב דימויי האושר התחבר עם תרבות צריכה מכוונת, היוצרת פער ובלבול בין בני-האדם, בחברות ובקהילות שלמות, מובילות לראייה והכרה בתפיסת מציאות לא הולמת של מהותם הפועלת, ובכך לחיות בתוך מסע של חרדות, לחץ חברתי ואובססיביות לשליטה על החיים, כמו לא היו סופיים . פעמים, אדם עני יכול להיות מאושר יותר מאיש עשיר ולהפך, ואישה הנראית לא יפה בעיני סובביה אך מאושרת יותר לעצמה ולסביבתה מיפהפייה ולהפך . סטאטוס, עושר, כישרון וכו' הינם רק אמצעי ליצירת הכרה ותחושת אושר זמנית אצל היחיד . האושר מכיל בתוכו התייחסות לקשת שלמה של רגשות, והינו בעל מנעד איכויות סובייקטיבי, המכיל בתוכו גם ממד של עוצמה המלוּוה בהתמד, במֶשֶךְקצר או ארוך במובן של זמן חוויית האושר של היחיד . עוצמת הרגעים של מנעדי איכויות האושר נמדדת בהשלכות הממשיות של רגשותיו, רציותיו והיפעלויותיו של האנוש, לעצמו ולסביבתו . נגזרת א',משנהסדורה : עולםחייקהילות, הינה משנת כֶּתֶר מְחַבְרֵת בין נגזרת ב',משנהסדורה : עולםחייקהילה,אחת, למשנת מַלכוּת . תל אביב-יפו, קיץ, חוֹם מִדְבָּר .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר