מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:224

224 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה המשנה הסדורה נובעת וממשיכה עם הטקסט התנ"כי של דברים ו, ה, בכל שלושת הרבדים האמורים : 1 . " בכל-לבבך ", בבשר, בחומר, במימוש, המייצג את החלק השלישי במשניות והמוגדר כ" פעולה-חומר " . 2 . " בכל-נפשך ", המוגדר בחלק השני של המשניות כ"דרך", אהבה מ" ראייה-הכרה ", מהתבונה הטהורה . 3 . " בכל-מאודך ", אחדות במהות נשמת היותך ההווֶה, הגשמה פעילה, כמוגדר ומאופיין בפרק הראשון של המשניות ב" משמעות-רוח " . לכן המשנה הסדורה משתמשת בלשון בשר ( טעם ) בהוויה של האהבה הרוחשת . d . "בכל לבבך" — אבן עזרא אומר על דברים ו, ה : "בכל לבבך בכל נפשך . הלב הוא הדעת והוא כנוי לרוח המשכלת כי היא המרכבה הראשונה וכן חכם לב קונה לב" . להבדיל מאבן עזרא המשנה הסדורה רואה בלב האנושי מקום משכן סימבולי בלבד לנפשגוף האחת והיחידה המבדילה ומייחדת את האנוש על כל היותו, מהותו, נפשו הפועלת כגופרוח . וממשיך ואומר ( שם ) : "מאדך . מטעם מאוד מאוד . והטעם לרוב אהוב אותו בכל מה שתוכל ותהיה אהבה גמורה בלב" . אבן עזרא רואה ומכיר באהבה כיסודית ובת טעם מוחשי המהול בקסם על דרך חייו של אנוש . המשנה משתמשת במילה "טעם" גם מלשון התמכרות, כאמור לעיל, "אהוב אותו שתוכל" . ההתמכרות היא בעיקרה תופעה המוכרת כשלילית, אבל התמכרות לאהבת אמת, אותה אהבה המעלה ומקדמת את האדם לחיות בהגשמה פעילה הינה זכה וטהורה וכרוכה בהשבחה באיכויות הראייה וההכרה . ולפיכך קשה יותר להגשימה, כפי שמפרט שפינוזה . לכן המשנה הסדורה גם משתמשת באפיון האהבה לא רק כרגש אלא גם כחוש, כ"טעם", כדי להזהיר ולהתריע על הפכפכותה כאשר היא אהבה הקשורה למושאים שקריים ורעים ביסודם ליחיד והקהילה . באורה' מאמר שני כלל ו', פרק א', חסדאיקרשקש אומר על האהבה : "כל אשר יהיה בשלמות יותר גדול, יהיה אהבה והערבות בחפץ גדול יותר . . . שלפי מדרגת הטוב האהוב תהיה מדרגת האהבה" . המשנה הסדורה רואה באהבה את מהות חיי האנוש, את נשמת האנוש ההווה . לחיות את החיים מתוך אהבה לחיים בסביבה אוהבת, משמעו לעבור את החיים ביותר שמחה, מעט חרדה ופחד, בתוך התפעלות ראייתית הכרתית, בהיות הנפש מודעת להגשמתה באופן פעיל ממשי והרמוני . המשנה הסדורה לוקחת את האהבה ופורסת אותה במרחב היסודות ההכרתיים . מהיותה של האהבה במהות

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר