מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:217

217 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם המשנה הסדורה רואה ומכירה באהבת אמת, הנעשית מתוך בחירה והסכמה, וראייה והכרה במציאות הממשית של הסובייקט הנאהב . לפיכך, גם מערכת יחסים קצרה אך אמיתית מכילה חיזוק ועליה ברגעים של איכויות אושרו של היחיד . עקב היות רִִגְשת האהבה יסוד מהותי במבנה הרגשי של נפשגוף האדם, בוחרת המשנה להעלותה כיסוד מוביל כבר במפתח המשנה, כאמור, ומעניקה לה משמעות ופרוט מעשי בהמשך ב משנהסדורה : כללית ( אישית ) , בפרק השלישי, שלב 4 , האומר : "נתינה קבלה אהבה ( דומם, צומח וחי ) ", כאשר "אהבה" מוגדרת ב משנהסדורה : כללית ( אישית ) , פרק שלישי, בביאור 3 במשנה עצמה, האומר : "על כל דרכיה ומשמעויותיה" . אנו מכירים בחיי היום-יום כיצד אנשים מכריזים על אהבתם למשהו או למישהו, ובהמשך רובם חיים ביום-יום עם חוסר סיפוק פנימי, חוסר אמון, תחושת ניצול ובדידות וכו' . גריעת איכות האושר הנובעת, מחד גיסא, מראייה דמיונית ולא ממשית של מושא אהבתם, ומאידך גיסא, מחוסר ראייה והכרה של עצמם והתנהלותם בעיוורון מוחלט של מהות ייחודם . המציאות והטבע לא בהכרח מאפשרים לנו להתרבות, הטבע מצד עצמו פועל ומפעיל אפשרויות אהבה ללא פסק, כאשר האנוש יכול לבחור את אהבותיו, מסבילות וכואבות לבחירות של אהבות פעילות, אהבות אמת המשביחות אותו ואת הנאהב באיכותם ברגעים של מנעדי אושרם . המשנה רואה שככל שיחידי האנוש יזקקו וישביחו את איכות רִגשת אהבתם, כאמור, ייווצר איזון הרמוני יותר, בין בני-האדם ובינם לטבע בכוליותו . אידיאת האהבה סוגרת וחותמת את המשניות כולן . אומנם שלוש המשניות בעלות מבנה זהה, אך בסוף המשנה השלישית משנהסדורה : עולםחייקהילה,אחת , נגזרת ב' נחתמת עם יסוד האהבה, באופן של פועל ויוזם בחלק השלישי והאחרון שלה "מימוש", רואה וחותמת ב"זוהרים יחדיו אהבה בחיי קהילה הללויה" . i . בנספח למשפט 32 ובמשפט 33 בחלק ה' של ה אתיקה , עמ' 392 , אומר שפינוזה : "מן הסוג השלישי של ההכרה נולדת בהכרח אהבת אלוהים שכלית . . . אהבת אלוהים השכלית, הנולדת מן הסוג השלישי של ההכרה, היא נצחית" . להבדיל מ שפינוזה לתקופתו, יסוד י' במפתח המשנה אומר : "אהבה היא טעם חיי אנוש", כלומר המשנה מציבה את האהבה כתמצית יסודית קיומית וייחודית בחיי האנוש בלבד ולא בחיי האנוש עם האל . בהמשך, המשנה הראשונה, משנה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר