מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:213

213 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם c . בספר ויקרא , פרשת קדושים , יט, יח, נאמר : "וְאָהַבְתָּלְרֵעֲךָכָּמוֹךָאֲנִי ה'" . אומר רש"י : "אמר רבי עקיבא, זה כלל גדול בתורה" . המשנה רואה ומכירה בקשר ההדדי הקיים בטבע בין כל תופעותיו, כאשר ה"אהבה" היא הביטוי לאחדות הנמשכת, איחוד הדדי באישוש הממשות, בקיום ממשי בתופעות המציאות הממשית . הפסוק מאפיין שלושה גורמים : סובייקט א, "מה שהינו" סובייקט ב, והיחס המשותף ביניהם . היחס, המשמעויות הפועלות הפוטנציאליות ביניהם כוללות את האהבה האפשרית ואת זו שבפועל, מאחדת את המציאות הממשית על אף ייחודיות התופעות של כל "יש" אונטולוגי ומביאה את החווֶה, ל גילוי הווייתי מתרחש של הבריאה בפועל . איכות האהבה מתעצמת כאשר היחיד מכיר ורואה את ייחודו-עצמו, את " אנכי " שהוא ( ראו מורהאנכי ) , ומתוך כך גם מכיר ורואה את ייחודם של אחרים בקהילתו ושאר פרטי הטבע . איכות ראייה-הכרה זו מאפשרת לחוות את אהבת ההוויה בהתרחשותה בפועל ממש . הכותב התנ"כי מכוון לכך שהאהבה היא היחס המחבר, המשמעות הפועלת של החיבור בין "רעך" לבינך, לעצמך, שהוא מאוד דומה לך . כלומר, לשיטתי, יש לו אותם מחוללי אפיוני תנועות-חיות כמוך . אתה הוא האחר, האחר הוא כמוך ואהבה פעילה גם מעודדת את "רוח חיים" . המשנה רואה קשר הדדי בין אושר ואהבה, בעוד האושר אינו קיים ללא אהבה פעילה . הכמיהה לאושר או לאהבה היא אותה כמיהה . ב אתיקה , חלק ג', משפט 13 , עיון, עמ' 209 , בהגדרתו לאהבה, אומר שפינוזה שהיא : "אינה אלא שמחה בלוויית אידיאה של סיבה חיצונית" . לדעתו, זוהי אהבה חולפת, בעוד שאהבת האלוהים איננה חולפת או מתחלפת ומביאה את האושר הנכסף ביותר . שפינוזה , ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק רביעי, עמ' 46 , אומר : "סיכומו של החוק האלוהי ומצוותו הנעלה ביותר היא לאהוב את אלוהים" . המשנה הסדורה רואה ומכירה שכך תפס שפינוזה את מציאות התופעות לתקופתו, אולם היא אינה מקבלת את ההבחנה בין אהבת הכוליות או אלוהים, לבין אהבה של סובייקט או אובייקט . המשנה הסדורה רואה ומכירה את האהבה כאונטולוגית בהתרחשותה, דומה הדבר לאהבת הטבע על תופעותיו, לראות מציאות ממשית כאפשרית ולא הכרחית . המרחב מלא בסובייקטים המתייחסים זה לזה במרחב המציאות הממשית האמיתית ולחיות את החיים כהווייתם . לקבל ולהבין את "חיים מסע אחד, יחיד, בזמן" ( יסוד ה' במפתח המשנה ) . לאהוב מלשון "ואהבת", אהבה פעילה נמשכת ומשתנה .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר