מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:208

208 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה של אותן קהילות . למשל : אירופה, דרום אמריקה, דרום-מזרח אסיה, מרכז אסיה, איחוד מדינות אפריקה וכו', כל היבשות משוחחות זו עם זו, אדם לאדם . ארגונים בין-לאומיים חוצי גבולות פועלים לשמירת זכויות אדם באשר הם . אנו רואים בימינו, כיצד האמונה והדתות משפיעות זו על זו ומושפעות זו מזו, כאשר מזרח ומערב מתערבבים ומוצאים את המשותף או המפריד, וברוב המקרים תוך כדי שיתוף ודיאלוג . בשוליים, קיימים מצבים של קיצוניות הרסנית, כאמור לעיל, אך בד בבד מתרחשות התארגנויות ושותפות גורל מסיבית בין קהילות ומדינות . יש שיאמרו "משכילים" שלמרות האמונה והדתות, הגיעה האנושות בהתפתחותה עד כה לאן שהגיעה, אך אין זו אלא דמגוגיה סופיסטית המניחה השתלשלות אחרת של סובב למסוּבּב . יסוד ח' של מפתח המשנה רואה באמונה והדתות מרכיב יסודי מעשי וממשי לתקוות אמת . רוב בני-האנוש חיים בתקופת אמונה דתית כלשהי, להיותם חלק פועל המחולל מציאות ממשית, אך חלים שינויים ניכרים ונשברים הגבולות של הדתות כארגוני-על . ראייה-הכרה "מעשית" של האנוש את המציאות הממשית האמיתית, ראיית התופעות בהתרחשותן הממשית, הינן תהליכים תפיסתיים בהתפתחות, והאמונה והדתות הקיימות, קדומות וחדשות, משמשות פלטפורמה התפתחותית הכרתית, "מעשית" בפועל של "תודעה כללית" פועלת, לבניית מארג אתי מוסרי אוניברסלי אֱלֵי "ארץ תקווה" . a . במסע האנושות — יסוד ח' במפתח המשנה הסדורה מתייחס גם לממד 8 1 החושב ברמת היחיד, ובייחוד למחשבה מההיבט הכללי הרחב יותר של חשיבה חברתית . מחד גיסא, מעגן יסוד ח' את תופעת האמונה והדתות כעובדה אונטולוגית לאורך כל תקופת הזיכרון האנושי לדורותיו, ומאידך גיסא, קובע בהתאם ליסוד א' "יש משמעות לכול" ש"לאמונה ולדתות משמעות מעשית במסע האנושות" . המשנה הסדורה רואה בחשיבה החברתית הקולקטיבית תופעה המשפיעה בפועל על "מסע האנושות" ובעלת משמעות מעשית להתחוללות הווייתו . להבדיל משפינוזה הרואה את המחשבה ברמת השכל החושב : "ותוארו אחד בלבד, והוא : להבין הכל, בכל עת, באופן ברור ומובחן . ומכאן שופעת ללא שינוי הנאה אין-סופית או שלמה ביותר" ( מאמרקצרעלאלוהים,האדםואושרו , חלק ראשון, פרק תשיעי, סעיף ( 3 ) , עמ' 140 . בהמשך, יסוד ט' במפתח המשנה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר