מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:203

203 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם לתופעות ופעילויות אונטולוגיות, אשר מחירה בגופנפש של היחיד והקהילה הוא גבוה מאוד . ב מבואלתולדותהפילוסופיה ( תרגום : מ' בן-אשר, מאגנס, ירושלים, 1963 , מוצג ומחשבה, עמ' 160 ) , היגל טוען : "לדת ולפילוסופיה תוכן משותף, ואין הדת נבדלת מהפילוסופיה אלא בצורה : ועניינה של הפילוסופיה אינו אלא שצורת המושג תושלם, עד כי תוכל לתפוס את תוכנה של הדת" . המשנה הסדורה מסכימה חלקית עם היגל, שאכן בקרב רוב בני-האדם, עדיין קיימת בפועל דת פועלת, אך קיימת האפשרות המעשית שהפילוסופיה של המשנה הסדורה תגיע לליבם של היחיד והקהילה ותלווה את משך חייו בידיעה בלבד שאלוהים הוא אפשרי בלבד . הראייה-הכרה של האנוש בתפיסת המציאות הממשית האמיתית תהיה צחה ובהירה, היכולה להסביר את התרחשות ה"יש" המשתנה במרחב התופעות האונטולוגיות . להרחבה ראו הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה . יסוד ח' רואה את מסע האמונה והדתות כהתרחשות פועלת ומשתנה בתפיסת ההכרה האנושית וכ תהליך התפתחותי משלים לראייה פילוסופית . הראייה הפילוסופית במשנה הסדורה שואפת להרחבה והעמקה של איכות הראייה-הכרה התופסת את המציאות הממשית והאמיתית, בעזרת עשרת יסודות הכרתיים מנחים במפתח המשנה . הרחבה בראייה-הכרה מביאה לאתיקה אחידה בין קהילות אדם שאליה המשנה הסדורה מכוונת . האמונה והדתות מכוונות ועוזרות לאתיקה אחת משותפת לקהילות האדם וזוהי המשמעות המעשית של האמונה והדת האנושית . a . משמעות — ב מאמרתיאולוגי-מדיני , פרק חמישה-עשר, עמ' 154 , אומר 6 1 שפינוזה : "אין כתבי הקודש מלמדים ענייני פילוסופיה, אלא יראת-שמיים בלבד" . יסוד ח' במפתח המשנה מנתק בין עולם התופעות, המציאות הממשית האמיתית, לבין תפיסה מטפיזית, תאולוגית, ומשאיר את נושא האמונה, הדת והכתבים המקודשים התאולוגיים כעובדה אונטולוגית מציאותית וממשית בלבד . זאת עובדה : "לאמונה ולדתות משמעות מעשית במסע האנושות" . יש לאמונה ולדתות משמעות מעשית הפועלת במציאות הממשית לא רק כמבואר לעיל, שבה תאולוגיה הופכת לאונטולוגיה או ל"רוח החיים" הפועלת גם בכל מאמין או איש דתי, אלא האמונה והדת אפשרו לפתח קוד אתי חברתי-קהילתי והתפתחו מנשאי-ידע ברשת האינטרנט, המאפשרים למידע להגיע לכל יחיד וקהילה .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר